Byggaren 1
Med en tvåsitssoffa på passagerarsidan är komfort
en dålig på ytterplatsen och mittsätet är oanvändbart. Krockkudde saknas på passagerarsidan. Svagt. Förutom grillen är Nissan NV250 identisk med den gamla trotjänaren Renault Kangoo. Det som sänker NV250 gentemot flertalet konkurrenter är den låga maxlasten på 541 kg. Sikten är hyfsad men en triangel i vindrutestolparnas nederkant skymmer i korsningar och kurvor. Ytterbackspeglarna saknar panoramaspeglar. Vindrutetorkarna ligger lågt i viloläge, men lämnar ett 5 centimeter osvept fält till vänster. Solskydden är för korta för sidoljus. I övrigt finns det armstöd på dörrarna med stora handtag. Inga kurvhandtag i taket. Innerbelysningen i taket vid vindrutan har en riktad kartläsningslampa mot passagerarsidan. Motorhuven hålls öppen av gasdämpare. Det är trångt, men alla kontroller och vätskepåfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Lampbyten låter sig göras. Bra med en stänkplåt av plast under motorn. Skåpets bakdörrar öppnas asymmetriskt och låser i 90 graders öppning men inte i 180. Sidodörren på höger sida är smal och mellanväggen stjäl 18 centimeter av öppningen. Inredningen har en formgjuten plastmatta på golvet. Taket och överdelen av sidorna och dörrarna, liksom hjulhusen, är plåtrena. Nederdelen av sidorna och dörrarna är klädda med laminatskivor. Det finns 16 alltför små lastsäkringsöglor. Åtta på golvet och åtta på väggarna. Flera olika skåpinredningar finns som tillval. Fjädringen för Nissan NV250 är mjuk. Med maxlast är bilen vinglig, instabil och sen i reaktionerna vid rattutslag. Förvånande, eftersom vår provbil endast fick lasta 541 kilo. De fyra jämförbara bilar som byggs av PSA får lasta cirka 275 kilo mer. När vi senast provkörde samma bil som NV250 som Renault Kangoo Maxi låg maxlasten på 696 kilo. Däremot är dagens version av NV250/ Kangoo betydligt tystare. Bland annat beroende på en sexväxlad låda att jämföra med den tidigare femväxlade. Vi mätte upp 67 respektive 68 decibel vid 110 km/tim på femmans- och sexans växlar vid cirka 2 000 respektive 2 700 varv. Det är främst vägbuller som tränger in. Vid 90 km/tim låg bullret på 66 decibel på femman och sexan och vid 70 på 64 decibel på de tre högsta växlarna Vår bränsleförbrukning låg i snitt, med 541 kg maxlast, på mycket blygsamma 5,8 l/100 km. º Nissan NV250 1,5 dCi E6Dt L2H1 Working Star Fyra kubikmeter lastutrymme, åtkomligt via asymmetriskt öppnande dörrar vilka låser i 90- men inte i 180 grader. Olika typer av skåpinklädsel finns som tillval. PLUS & MINUS + Låg bränsleförbrukning + Komfortabel förarplats + Låg ljudnivå + Dragkrok standard – Låg maxlast – Eftersatt passagerarsäkerhet – Dålig passagerarkomfort – Bakdörrarna låser ej i 180 grader – Ej strålkastarspolning – Små lastsäkringsöglor – Ej automat – Vindrutetorkarbrister – Obelysta farthållartangenter Pris, inkl. moms: 269 031 kr. Fordonsskatt: 4 760 kr. Garantier: Nybil, 5 år eller 16 000 mil. Rost, 12 år. Lack, 5 år. Elektronik, nej. Vägassistans, 5 år. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 1 461 cm3. Turbo. Commonrail. Partikelfilter. Max effekt, 85 kW/115 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment, 260 Nm vid 2 000 v/min. Miljö: Euro 6d temp. Koldioxidutsläpp, testcykel WLTP, 154 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 5,9 l/100 km. Låg, 5,9 l/100 km. Medium 5,3 l/100 km. Hög 5,1 l/100 km. Extra hög, 6,8 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 5,8 l/100 km. Bränsletank 60 liter. AdBlue-tank, 17,4 liter. Prestanda: 0–100 km/tim, Byggarens provbil, ca 13,2 sek. Full last, ca 14,4 sek. Toppfart, 174km/tim. Mått och vikter: Längd/bred/höjd 466,6/182,9 (213,5 med speglar) /181,0 cm. Axelavstånd, 308,1 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 211,5/121,8/125,2 cm. Bredd mellan hjulhus, 104,5 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 559/541/1 050 kg. byggaren 2 2020 27