JBF_8-9_2021 1
aktuellt CLAS OHLSON BYTER VISUELL IDENTITET Clas
Ohlsons har lanserat en ny visuell identitet med syftet att visa “en tydlig koppling till bolagets rika historia”. Bolaget uppger att den nya visuella identiteten med nya färger och grafiska element är ett viktigt steg i företagets förändringsresa. - Vi har förändrats gång på gång i över hundra år. Det som en gång var en cykelverkstad, blev ett framgångsrikt postorderföretag som utvecklades till en butikskedja där vi tog positionen som den moderna järnhandeln. Idag är vi ett hemmafixarföretag som möter kunderna på flera olika sätt. Vi förbättrar och förenklar människors vardag med relevanta produkter och tjänster för hemmet via butiker, ehandel och på plats i kundernas hem. Den förändringen behöver också avspeglas i hur vi ser ut, säger vd Kristofer Tonström. E-PÅVERKAN FÖR ÖKAD TRÄBYGGNATION Metsä Wood har lanserat den digitala plattformen Decision.city som ger allmänheten möjligheter att påverka vilka byggmaterial som används. Syftet är att få städer att bygga mer hållbart och öka användningen av trämaterial. Genom initiativet hoppas Metsä Wood att fler beslutsfattare ska få upp ögonen för klimatvänligare material som trä. - Decisions.city är en lekfull men ändå informativ interaktion där användaren digitalt kan ändra mixen av byggmaterial som trä, betong och stål för att se vilken skillnad det skulle göra för klimatet över tid, förklarar Håkan Arnebrant, Business Development Manager på Metsä Wood Sverige. Decisions.city ge allmänheten en talan och möjlighet att påverka beslutsfattare att välja mer trä i sina byggen. - Eftersom invånarna sällan är inblandade i beslut om städernas byggmaterial kan stål och betong fortsätta dominera. Genom att ge invånarna en talan hoppas vi få städerna att inspireras av att bygga med mer hållbara material som trä, säger Håkan Arnebrant. Decisions.city kommer att lanseras i samband med arkitekturutställningen Biennale Architettura 2021 i Venedig. NYA BYGGMAX I ALINGSÅS OCH BORGHOLM Byggmax har öppnat nya butiker med drive-in i Alingsås och Borgholm. Båda butikerna erbjuder covid 19-säker handel, bland annat möjligheten att betala direkt vid bilen och hemkörning eller upphämtning av färdigplockade byggvaror i butik. Glad varuhuschef Niclas Ottosson vid invigningen i Kalmar. ÖoB ÖPPNAR I KALMAR ÖoB har öppnat dörrarna till sitt nya varuhus i Kvarteret Giraffen i Kalmar med en butiksyta på nästan 2000 kvadratmeter. 15 fasta anställda plus extrapersonal kommer att arbeta i anläggningen. – Vi är efterlängtade på Giraffen enligt centrumledningen som fått väldigt många frågor från kunder kring när vi ska öppna, det bådar gott för försäljningen, säger varuhuschefen Niclas Ottosson, som närmast kommer från Jula. 12 JBF ■ 8-9-2021 Foto: Metsä Wood Foto: Clas Ohlson Foto: Byggmax