JBF_8-9_2021 1
Cecilia Elert är en färghandlare som helst vill h
a direktkontakt med sina kunder för att kunna ge inspiration och råd. Elerts Färghandel – satsar framåt med tillbakablick Elerts Färghandel i Katrineholm har lanserat på en ny visuell identitet som knyter an till företagets historia som den lokala färgfackhandeln i staden och arvet efter grundaren Rudolf Elert. – Som fjärde generationens färghandlare så vill jag att den nya symbolen ska förmedla arvet från de som byggt upp Elerts verksamhet före mig. Men vi vill också visa att vi är ett modernt och stilsäkert företag, säger ägaren och vd:n Cecilia Elert. FÖRETAGET GRUNDADES 1916 och hette då Katrineholms färghandel. I början av 1940-talet köpte hennes gammelfarfar Rudolf Elert bolaget och han bytte namn till Elerts Färghandel. Efterkommande generationer som drev företaget ändrade under resans gång namnet till Elerts Färg och Tapeter. Lokala viktigt Det lokala är väldigt viktigt för Cecilia Elert och därför byter hon nu tillbaka till Elerts Färghandel och lanserar en ny visuell identitet för att förstärka att bolaget är ett gammalt företag. -Jag har aldrig träffat min gammelfarfar. Jag var för liten när han gick bort. Men vi vårdar hans arv. Vi har varit väldigt duktiga i att hänga med i utvecklingen, vågat tänka nytt och inte stannat kvar i det gamla. Jag är väldigt stolt över att få för16 valta det här arvet och försöker göra det på mitt sätt och göra vad jag kan för att föra det vidare, säger Cecilia Elert. Ingen e-handel Företagets nya symbol är färgpenseln som är den traditionella symbolen för färg och färghandel och med den vill Elerts Färg visa att man är ett modernt företag, särskilt i dess marknadskommunikation i sociala kanaler. Men det betyder inte att man satsar på all modern teknik, näthandel får vänta. - Vi har ingen ambition i dagsläget att skapa en e-handelsplattform eftersom det är svårt att återge kulörer på ett rättvist sätt på en skärm. Vi upplever att kunderna vill se tapeter och kulörer i dagsljus för att få en känsla över hur resultatet ska bli. Men mina kunder kan ringa och beställa eller mejla sina beställningar, vilket har ökat under pandemin, säger Cecilia Elert. Elerts Färghandel jobbar främst mot konsumenter och för JBF ■ 8-9-2021