DMH 10-2018 1
PROVKÖRT MERCEDES-BENZ X-KLASS V6 TEXT OCH FOTO:
ANDERS MYRDAL X-KLASS MED V6:A = STOR KÖRUPPLEVELSE DET ÄR INGET SNACK OM SAKEN. MERCEDES-BENZ X-KLASS MED EN EGENUTVECKLAD V6-MOTOR ÄR EN BETYDLIGT STÖRRE UPPLEVELSE ÄN ATT KÖRA X-KLASS MED EN FYRCYLINDRIG MOTOR. EFTER ATT HA PROVKÖRT BILEN I VARIERAD TERRÄNG I SLOVENIEN GER VI DEN HÖGSTA BETYG I PICKISKLASSEN. KOMBINATIONEN STARK OCH förhållandevis bränslesnål dieselmotor, god fjädring och körkomfort, oslagbar instrumentering och användarvänliga digitala förarstöd gör X-Klass 350 d till en pickup av allra högsta klass. Lägg till att hytten är mycket välisolerad och håller det mesta trafikbullret utanför bilen. Bilens motor sitter även i till exempel personbilen Mercedes-Benz E 350 d. På transportbilssidan sitter motorn i en av Mercedes Sprintermodeller. Efter körning på terrängbana med branta backar och täta snår får bilen verkligen visa vad den går för. Jodå, de tyska ingenjörerna har lyckats bygga den mest moderna pickup som går DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2018 26 att få tag på. Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift, hjälpmedel som Downhill Assist Control och den förträffliga kameran som visar bilens omgivning i 360 grader, är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager. X-Klass är lika skön att köra på landsväg och motorväg. Den permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram som standard och kan ställas i tre lägen – 4L för tuff terräng. 4H för lättare terräng och 4MAT för landsvägskörning. Som tillval finns diffspärr på bakaxeln. Bilens markfrigång är drygt 20 centimeter (202 millimeter) och vadförmågan är 60 centimeter. X-Klass fälgar är snyggt designade. För den europeiska marknaden kommer X-Klass med komfortfjädring som standard. Fjädringens konstruktion, dämpningselement och axlar ger en bra kördynamik och krängningsstabilitet. Chassi med förhöjd markfrigång kan beställas som tillval. Jämfört med komfortfjädringen är markfrigången 20 millimeter högre genom att fjädrarna är längre, vilket förstås ger bättre möjligheter att köra i svår terräng. Bilen har även skivbromsar runt om och rattväxlingspaddlar.