DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE försäljning. Det finn
s även offertmallar och hjälp med att bygga hemsidor åt de som behöver det. Jens poängterar även de små detaljerna. – Att offerera som en professionell företagare från exempelvis Hotmail eller Gmail, det är inte acceptabelt numera, säger Jens. Det är viktigt att man ger sig själv rätt förutsättning för framgång, som ändå innebär en viss digital ”grundhygien”. Vad är det unika med er? – Vi har absolut störst volym av uppdrag, med bäst kvalitet på uppdragen, påstår vi själva. Och det har vi därför att vi köper den bästa och mest autentiska, tyvärr som konsekvens dyraste, trafiken generellt på internet, samt vår marknadsföring. Med den stora volymen kommer automatiskt också fler av de stora jobben till oss, såsom BRF, kontor och andra kommersiella förfrågningar. Vår volym är större än alla jämförbara alternativ, men kanske framför allt att kvaliteten på själva leadsen är bättre och andelen stora jobb högre. Vad är den största kritiken mot er? – Det är att konsumenter, framför allt på mindre orter eller när det gäller mindre uppdrag, inte får så mycket svar som de hade önskat. Tyvärr så finns det en viss logik i att inte offerera på kunders ”små” uppdrag. Och där behöver vi bli bättre på att förmedla ut mindre förfrågningar på ett annat sätt. Att få ett eluttag jordat är ett exempel på ett mindre jobb, något som företagare sällan offererar på. Mödan kontra vinsten är för stor. – Vi har förståelse för det, samtidigt som det finns konsumenter som verkligen behöver hjälp med de små jobben, menar Jens. Allt är inte bara badrum och kök, och vindsrenoveringar – även om det finns mycket sånt också. Men det finns även mycket smått, som ändå kräver professionell hjälp. DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2018 30 Ett sätt att förmedla ut de mindre jobben mer effektivt än tidigare är att göra mötet mellan konsument och hantverkare enklare – mer direkt. En lösning som Offerta tittar på är att ge företagen som har ett användarkonto hos dem möjlighet att kryssa i detta som alternativ, att man kan tänka sig ta mindre uppdrag också. – Då vet vi vilka firmor som ens tycker det är intressant, säger Jens. Vi vill inte skicka ut det i deras flöde annars, det blir bara ett störningsmoment. Då kan konsumenten istället direkt välja den firma som redan angett sitt intresse för mindre jobb. Det blir förenklat i alla led – företagaren behöver inte knåpa ihop en offert och vänta ett par dagar innan kunden bestämt för vilken av de fem offerterna man fått in är bäst. Något som kännetecknat tjänsteförmedlarna länge är att de setts som nödlösningar, eller något att dryga ut en tunnare säsong med. – Till viss del har det varit så, säger Jens. Men vi upplever för varje år att det blir mindre och mindre så. Det har att göra med ett par enkla parametrar. Nummer ett är lönsamhet: firmor som tidigt inser att det är bättre att göra en sak bra än många saker halvbra, kan öka sin volym [genom att precisera jobben man offererar på]. Då är vi en tacksam kanal. Nummer två är den geografiska fördelen. Många har ett livspussel att få ihop, plus att det är dyrt att snurra runt i bil. Vi gör det lättare för företagarna att geografiskt välja var man vill jobba; och rent krasst göra den cirkeln mindre, så man dels hinner hämta och lämna på dagis, och göra andra saker i livet än att sitta i bilen – och få mer tid jobbandes. Det är viktigt med digital närvaro, menar Jens. Konsumenten förväntar sig att firmorna också finns digitalt representerade. Volymen talar för det, sökvolymen och köpbeteenden talar också för det. Vad är det era kunder gillar främst? – Volymen uppskattas – att det finns mycket jobb att få på Offerta. Sen också att vi vill vara ”det schyssta alternativet”, med mycket kundservice och mycket support. Vi har som sagt ett team Success Managers som hjälper våra företagare. Alla företagare som ansluter sig till oss får en egen företagscoach som hjälper företagarna i allt från hur de kan sälja in sig själva och sina företag, till digital närvaro med uppsättning av logga och hemsida och offertmallar. De finns till hands som rådgivare och sätter tillsammans upp mål med kontinuerlig uppföljning. Summerat vill vi bistå med alla förutsättningar för att företagen ska lyckas hos oss, utan deras framgång kan Offerta inte heller lyckas. Något som tjänsteförmedlarna har kritiserats för är en dumpning av priserna på marknaden. Jens menar på att ”skojarna” rensas ut automatiskt tack vare att konsumenterna kan ge ”Där behöver vi bli bättre på att förmedla ut mindre förfrågningar.”