DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE och få tillbaka kredi
terna. Men tiden man har lagt ner på att åka ut och titta på jobb inklusive all mailkontakt får man inte tillbaka. Då har man i praktiken jobbat ideellt. Hur kan tjänsteförmedlarna bli bättre? – Det skulle vara att de ställer mer krav på konsumenten som gör en jobbförfrågan, säger Thomas. Att annonsen bokstavligen ska stämma överens med vad konsumenten vill ha hjälp med. Det kanske står målning på 100 kvadratmeter i annonsen. Visst, huset kanske är 100 kvadrat, men rummet som ska målas är 25! Jag tycker att tjänsteförmedlarna har en del att lära konsumenterna också. Vi tar även upp ämnet ”prispressare”. Ett färskt exempel han har är ett jobb där han lämnade en offert på kring 70 000 kronor, arbetskostnaden inräknad. Konsumenten avböjer och berättar att de tackade ja till en annan offert på 35 000, av en firma med utländsk arbetskraft. I deras offert ingick endast kostnaden för material. Vilket högst sannolikt hamnar på liknande summor i slutändan ändå, eller ännu värre slutar med att konsumenten behöver ta in en ny firma för att ”städa upp” och rätta till. Där tycker Thomas att tjänsteförmedlarna behöver fundera lite. – Det borde finnas något slags prisreglerare, säger Thomas. Hur det skulle fungera i praktiken vet jag inte, men det ska inte gå att slänga fram en offert på hälften av ett rimligt pris. Jag ska tillägga att inte det inte är ett jätteproblem, men det förekommer. Har du något slutgiltigt tips för branschkollegorna? – Använd även Hantverkarformuläret 17, ett avtal som båda parterna [konsument och hantverkare] skriver under. Då vet du själv vad som gäller, om det är till exempel innan ROT eller efter, och liknande, för det handlar om stora summor. ✖ BRA BYGGARE BRABYGGARE HAR FUNNITS med sedan tjänsteförmedlarnas begynnelse. Men till skillnad från tjänster som Offerta och Servicefinder är BraByggare endast riktade mot hantverksbranschen. BraByggare jobbar på ett lite annat sätt än många av sina konkurrenter. Flera av konkurrenterna köptes upp Jonas Ahnve, vd, BraByggare. tidigt av mediehus såsom Schibsted och MTG, där de förstås fick möjlighet till billig exponering. BraByggare bestämde sig för att gå sin egen väg och inte låtas köpas upp av ett mediehus, vilket är en stor anledning till att man inte har synts i media på samma sätt. Istället kom Villaägarnas Riksförbund in i bilden och köpte upp bolaget 2014. Två år senare köpte även Beijer in sig på hälften. Riktningen som BraByggare valde är tydlig: man ville hålla sig inom byggbranschen. – Villaägarna sitter inte på ett mediehus, men de sitter å andra sidan på ett register med 300 000 duktiga köpare, säger Jonas Ahnve, vd 33