DMH 10-2018 1
REPORTAGE TJÄNSTEFÖRMEDLARE ”Det är ändå upp till
konsumenten att att välja den offert som känns bäst.” per konsumenten efter att förfrågan är klar. Vi ska se till att vi hjälper dem hela vägen – genom hela processen. Hur bemöter BraByggare kritiken att tjänsteförmedlare bidrar till en prisdumpning? – Det är ofta den kritiken vi får av hantverkare som inte använder oss, säger Jonas. Att den som ger lägst pris vinner stämmer inte riktigt. Konsumenten får upp till sex offerter på sin förfrågan. En ger kanske en offert på 38 000 med vissa saker löst, en annan ger en offert på 50 000 med allt fast och en tredje ger en offert på allt löpande. Jonas menar att prisförslaget för BraByggare AB. Förmodligen den kategorin kunder som vill ha mycket ROT-jobb utförda. En annan fördel, förutom att ha en bred potentiell konsumentbas, är att kopplingen med Beijer även förenklar vid inköp av byggmaterial. – Vi kan erbjuda firmorna kopplade till oss ett mervärde, säger Jonas. Att man hittar både material och tjänsterna via en kanal. Vilka anser ni vara de största konkurrenterna i branschen? – Tittar du på marknaden i stort så är den största konkurrensen de som hittar hantverkare via kontakter, säger Jonas. Förmodligen går mer än hälften av marknaden dit. En anledning till att den här typen av tjänster finns är på grund av det dåliga ryktet som byggbranschen har. Enligt Jonas har det mycket att göra med okunskapen hos konsumenten. Jonas belyser problemet med bra och dåliga beställare av DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2018 34 hantverktjänster – som allt som oftast vill betala så lite som möjligt medan hantverkaren vill ha rätt betalt för utfört arbete. BraByggare vill fylla i gapet, och reda ut missförstånden redan vid konsumentens beställning. Det vill säga att konsumenten av tjänsten blir införstådd med att det kan tillkomma kostnader och att hantverkaren faktiskt gör en tjänst som kräver rätt ersättning. Okunskapen leder gärna till att man oftast väljer hantverkare via personliga kontakter och rekommendationer. Det finns en viss trygghet med att få hjälp via kontakter. Hur kommer ni runt detta för att få fler att göra förfrågningar via er? – Det försöker vi komma runt med flera delar, säger Jonas. Dels så är det vår kvalitetskontroll, sedan tryggheten med kopplingen till Villaägarna, och sen så bygger vi om en tjänst där det kommer ingå mer trygghetsskapande, där vi inte släpsom ges till konsument inte alltid ger hela bilden, och samtidigt understryker han att det sällan är hantverkarna med lägst pris som vinner uppdragen. Det är ändå upp till konsumenten att välja den offert som känns bäst – utifrån kontakten man haft med företaget som lämnat den. Väljer konsumenten ett företag som har dumpat sina priser bara för att vinna ett visst uppdrag slutar det oftast med brister i utförandet – med dåliga omdömen som följd. Ett företag med dåliga omdömen får sedermera svårt att ”överleva” hos en tjänsteförmedlare. – Jag har inte stött på någon duktig hantverkare som har slagits ut av konkurrensen, tillägger Jonas. Har ni statistik på prisnivån på de som vinner uppdragen? – Vi ser inte vad offerten hamnar på, säger Jonas. Vi tar inte in den uppgiften idag. Men uppfattningen vi har är att det är bäst hantverkare som vinner. Bäst hantverkare är en kombination av ett bra intryck, bra recensioner och ett bra pris. En klassisk skröna är att den som åker ut för att titta på jobbet är en annan än den som senare utför jobbet. Kort sagt: firmaägaren utnyttjar