DMH 10-2018 1
REPORTAGE LÄRLING jobba som lärare. Min uppfattni
ng är att det är väldigt olika kvalitet på utbildningarna, men att det alldeles för ofta saknas möjligheter att jobba praktiskt på skolorna, att sätta upp bås, skruva, såga och borra. Allt som man gör på ett bygge. De som inte fått göra det där är mer eller mindre handfallna när de kommer ut till företaget. Lars Ornstein, delägare på Riverståls Rörservice AB i Bromma. en duktig elektriker är en helt annan sak. Jag brukar säga att det tar 10 år. Men av alla lärlingar vi haft så är det bara i något enstaka fall som det inte fungerat. De andra har vi kunnat anställa, eller hjälpt vidare till andra företag. Hur fakturerar du för jobb som utförs av en lärling? – Att lärlingar även bidrar till firman ekonomiskt ser jag mer eller mindre som en förutsättning. Kanske inte så mycket det första halvåret, men så småningom. Kör jag på löpande räkning så tar jag som regel lägre betalt. Det är inget konstigt med det. Men att ha en lärling går alltid ihop i slutändan, så länge du har jobb. Det säger jag inte bara för att jag är optimist. Det klagas mycket på utbildningsnivån hos lärlingar, och att handledarna på företagen ofta i stort sett får börja från scratch. – Det håller jag med om. Det var ju delvis därför jag själv började att Ett mindre företag med kanske två, tre anställda med mycket att göra. Hur ska de hitta tid och resurser för att ta in en lärling? – Titta i backspegeln, brukar jag säga. Vart var du själv en gång? Vi har alla varit lärlingar en gång, på ett eller annat sätt. Alla behöver en mentor. Och det ger så mycket mer att ha en lärling, utöver det som bara har med jobb att göra. Du har någon att prata med, ett extra par ögon och du får se någon växa och bli bättre på saker. Och framför allt har du någon som du kan forma så att han passar just ditt företag. ”VARFÖR ÄR HAN INTE KLAR ÄN?” En man som gjort resan från gymnasielärling till delägare i firman är Lars Ornstein på Riverståls Rörservice AB i Bromma. Lars tog studenten från VVS- och fastighetsprogrammet på det då nystartade Praktiska Gymnasiet i Stockholm och började som lärling på måndagen efter skolan slutat. – Jag valde att börja hos Marcus [Riverstål] för att jag ville gå på ett mindre ställe där man fick vara med i alla moment. Det var en bättre utbildning än att gå på något bygge och bara skruva element, även om bygget kanske var lite bättre betalt. Det är också något jag tänkt på nu när jag själv tagit in en praktikant på deltid. Vad för typ av jobb fick du göra som lärling? – På en liten VVS-firma ska man ju helst ha bil och kunna åka runt på en del egna grejer, så det vart en hel del ”riktiga” jobb ganska tidigt. Vi hade mycket servicejobb på den tiden, där någon ringer och säger att något är fel. Då åkte man dit, kollade, slog i någon katalog och stämde sedan av med Marcus på telefon. Jag vet att det finns många som fakturerar fullt pris även för lärlingar, men det kan ju bli svårt att ta med kunden sedan. Om en lärling varit på ett jobb hela dagen som normalt bara tar en halvdag, till exempel. Eftersom jag hade en lägre timdebitering kunde jag ta lite mer tid på mig, och till exempel att laga en toalett istället för att byta den. Det gjorde också att jag lärde mig mer. Några andra bra tips för handledare? – Att försöka lägga upp jobbet så att man inte hamnar i situationer där man får stå och stampa och undra ”Varför är han inte klar än?” En bra idé är att ha ett projekt utan tidspress där man kan säga ”Gör det här!” Och tar det en vecka så tar det en vecka. Allting tar tid att lära sig, vissa saker ett par timmar, andra 200 eller 1 000 timmar. Ett exempel är när jag själv skulle lära mig bocka rör med bocknyckel. PILOTPROJEKT I 50 SKOLOR Avslutningsvis då, mannen med en titel längre än en söndagsmiddag med svärmor. Jens Albrektsson är PLUS FÖR FOGNING, LIMNING OCH TÄTNING – NÄR MILJÖ, KVALITE OCH FUNKTION ÄR VIKTIGT Du hittar Tec7-produkterna i bygg-, järn-, färg- och VVS-fackhandeln D E tec7.se L i D y I V V N - S C D M K o E m Ä L l i O G O r D e G o E s E I M E ® v n w e s