DMH 10-2018 1
LEDARE NOVEMBER 2018 KUNDVÅRD… ETT VINNANDE KONCE
PT I FÖRRA NUMRET skrev jag om att byggbranschen behöver långsiktiga spelregler för att våga investera i framtiden, och speciellt om vi går in i en lågkonjunktur. Den här gången tänkte jag spinna vidare på kundvård efter egna erfarenheter... Att ha ett bra renommé som hantverkare, där man både besitter kompetens och håller det man lovar, har alltid betalat sig. Mun till mun-metoden där ett bra utfört jobb ger fler jobb är en självklarhet och det krävs ingen högskoleexamen för att förstå sambandet. Tyvärr gör högkonjunktur, i kombination med brist på arbetskraft, att efterfrågan blir större än tillgången när det gäller hantverkare. Det i sin tur gör att det helt plötsligt dyker upp en massa ljusskygga byggföretag som vill roffa åt sig en bit av kakan. När lågkonjunkturen kommer och tillgången helt plötsligt är större än efterfrågan brukar många av dessa företag tack och lov försvinna. Men ska man gå in i en lågkonjunktur med flaggan i topp gäller det att man har bäddat rätt och behandlat sina kunder på ett respektfullt sätt, även om man har ett fullbokat schema. Därför vill jag dela med mig av en personlig erfarenhet om hur extremt dålig kundvård kan gå till. I somras skickade jag en utförlig offertförfrågan om ett bryggbygge. Jag skickade frågan till fem välrenommerade företag som både pålar och bygger bryggor. Totalt rörde det sig om cirka 80 pålar och en brygganläggning på 200 kvadratmeter. Efter två veckor svarade äntligen ett av företagen med en ganska luddig offert där större delen av kostnaden bestod av en rörlig del som kunde sluta hur som helst. Vi kom då överens om att de skulle komma ut och kika direkt på plats för att kunna ge en mer precis offert. Sagt och gjort, vi bokade tid och plats, och nu två månader senare har jag fortfarande inte hört ett ljud från företaget i fråga. Efter två månader ramlade det in ytterligare ett svar i mailboxen på min offertförfrågan. Denna gång från ett företag ute på Ekerö som började mailet med att förklara att de tydligen inte svarat på mitt mail. I följande mening förklarade de att ”bara pålningen kostar 300 000 kronor och vill du ha en mer precis offert är det bara att återkomma”…Nähä??? Jag återkom då med att jag behöver en bra mycket mer precis offert, och att det är bäst att de kommer ut och kikar. Svaret blev ”Ok, vi får försöka komma ut vid tillfälle. Annars är priset per stolpe 3 750 kr inkl. arbete, material och moms. Etablering kostar 25 000 kr…” Jag har jobbat med försäljning och kundrelationer i olika branscher i hela mitt liv. Det sitter i ryggmärgen att man behandlar alla kunder på ett respektfullt sätt vare sig det är hög- eller lågkonjunktur, för man vet att förr eller senare kommer det en frostnatt där spelplanen helt plötsligt förändras. Och inom byggbranschen är ett gott renommé och ett schysst uppförande extra viktigt, det kan vara skillnaden mellan att överleva eller få lägga ned när en lågkonjunktur kommer. Det kan inte vara så att byggnation av bryggor är helt immuna mot denna devis. Och skulle de vara det rekommenderar jag alla som har möjlighet att ge er in i denna bransch, där finns det både höga marginaler och en obefintlig konkurrens. ✖ PS. De tre andra företagen som jag skickade offertförfrågan till har jag fortfarande inte hört ett ljud ifrån… Så finns det någon där ute som är sugen på ett bryggprojekt i Mälaren får ni gärna höra av er. Trevlig läsning! RICKARD CARLSSON Publisher PUBLISHER RICKARD CARLSSON, 08-510 608 92 rickard.carlsson@dmh.nu FÖRSÄLJNINGSCHEF PETER HEDENGRAN, 08-510 608 91 peter.hedengran@dmh.nu GRAFISK FORM ANN SÖDERSTRÖM ann.soderstrom@dmh.nu REDAKTÖRER JOHN SEMPILL john.sempill@dmh.nu DAVID LILJEFORS david.liljefors@dmh.nu ANNONSER ROGER CARLSSON, 08-510 608 95 roger.carlsson@dmh.nu MAGNUS DEUTGEN, 070-7334602 magnus.deutgen@dmh.nu PETER SVENSSON, 08-510 608 97 peter.svensson@dmh.nu MARKNAD OCH EVENT VERONICA STJÄRNFELT, 08-510 608 71 veronica.stjarnfelt@dmh.nu PRENUMERATION 08-510 608 90, pren@dmh.nu 659 KR+MOMS (11 UTGÅVOR) TRAFFIC MAUREEN HARCUS annons@dmh.nu SKRIBENTER ANDERS MYRDAL MATS KARLSSON SVENSK BYGGTJÄNST TRYCK V-TAB Vimmerby, 2018 ANSVARIG UTGIVARE PETER HEDENGRAN Vi förbehåller oss rätten att i tidningen och på webben publicera via brev eller e-post insänt material. Priserna i alla tester är inhämtade vid testtillfället. Vi kan inte garantera oss mot prisförändringar efter att testet är avslutat. DEN MODERNA HANTVERKAREN GES UT AV PROJEKTMEDIA AB Smidesvägen 10, 171 41 Solna T I D N I N G E N F Ö R D I G S O M Ä R P R O F F S ! SNICKARE • FASADARBETARE GLASMÄSTARE • MURARE • MÅLARE PLÅTSLAGARE • ELEKTRIKER SMEDER • RÖRMOKARE • SOTARE TAKLÄGGARE • GOLVLÄGGARE PROVKÖRT MERCEDES X-CLASS MED V6-MOTOR ISLE OF MAN ETT RACE MED LIVET SOM INSATS DEN MODERNA HANTVERKAREN NUMMER 10 • 2018 PRIS 79 KRONOR LÄRLINGSTEMA TA IN EN LÄRLING OCH INVESTERA I FRAMTIDEN TJÄNSTEFÖRMEDLARE NÖDVÄNDIGT ELLER EN NÖDLÖSNING? STÖLDSKYDD SÅ SKYDDAR DU DINA LURA TJUVEN! VERKTYG MOT STÖLDER Omslag_DMH10-18.indd 1 J U R I S T E N – V Å L L A N D E T I L L A N N A N S D Ö D V I D S N Ö R Ö J N I N G 2018-11-06 07:59 5 – D E N M O D E R N A H A N T V E R K A R E N N R 1 0 – 2 0 1 8