Bumsen 1
T idigt i våras damp det ner ett meddelande från
BMW i Sverige att de ämnade genomföra en liten ändring i utlämningen av provkörningshojar till pressen. Istället för som tidigare, avhämta desamma hos BMW i Sollentuna, hade man nu inlett ett samarbete med Touratech i Lidköping för avhämtning av provkörningshojar där. Ingenting konstigt då BMW och Touratech sedan länge har ett tätt samarbete, nog var det dock många i 08-området som reagerade över det rent geografiska läget; Lidköping kontra Sollentuna. Omedelbart tog jag kontakt med Touratech för att boka ett par av BMW:s nyheter för 2015 men förklarade samtidigt att det var högst önskvärt att hojarna var utrustade med packväskor då de tänkta provkörningarna skulle kräva packmöjligheter. Ganska omgående fick vi dock beskedet att R 1200 R, den vi tänkt åka till årsmötet på Öland med, dessutom med passagerare, inte kunde fås med önskad utrustning, den provkörningen ställdes in. Nästa provkörning var tänk att genomföras i början av juli på en R 1200 RS och S 1000 XR och planerades till BMW Motorrad Days i Garmich, av denna anledning var naturligtvis önskvärda. Beskeden vi erhöll under våren och försommaren var att det inte skulle föreligga något problem med R 1200 RS men med XR hade man inte riktig kontroll över leveransdatum till Sverige. Däremot var det ganska klart att packväskor kunde vi tyvärr inte räkna med att få till någon av hojarna, därför förberedde sig Håkan och jag på en 60talspackning, d.v.s. packrulle och tankväska! Några dagar innan cyklarna skulle hämtas ut erhöll vi beskedet att de stod och väntade på oss, dagen före avfärd uppstod ett problem då RS:n tydligen inte var 100-milaservad och att detta kanske inte skulle hinnas med! Här hade packväskor uppenbarligen uppstått en informationsmiss där höger hand inte snackade med den vänstra! När vi anlände till Touratechs butik på våra privata GS så fanns provkörningshojarna parkerade vid huvudentrén och vi kunde konstatera att RS:n var ersatt av en RT. Synd tyckte vi, provkörningen var upplagd efter ett tänkt scenario som därmed sprack. David på Touratech visade oss runt i deras nya och rymliga lokaler, vi hann även med en fika innan vi packade över vår personliga utrustning till provkörningshojarna. Då Håkan skulle börja på RT:n var hans packningsövning relativt enkel trodde vi båda, faktum var att det han redan hade packat ner i sin packrulle inte fick plats i RT:ns packfickor! De ser uppenbarligen större ut än de är och det förvånade oss en smula. Själv lyfte jag bara över min gamla hederliga Harro Elefantenboy från GS:ns toppbox till XR:ns tank. Jag vill nämligen alltid ha min kamerautrustning lätt åtkomlig och det finns inget som slår förvaring i tankväska. Resten av packningen fick rum i packrullen som jag valde att placera i längdled på passagerarplats. Det behövdes inte många meters körning för att konstatera att XR:n skulle bli en spännande upplevelse under den kommande veckan. Efter sedvanlig transport med färjan från Göteborg mötte oss ett otroligt strålande väder i Kiel. Naturligtvis var vi inte ensamma motorcyklister på färjan, en sak var dock klar, XR:n blev ständigt beundrad och det var uppenbart att man visste att detta var BMW:s nya modell. Först när man passerat Hamburg börjar flytet bli acceptabelt på Autobahn, på vägen ner dit så kunde man i lugn och ro utvärdera XR:n på ett flertal punkter, sittställning och komfort var en av dem. Egentligen har inte förarens 28 BUMSEN 4 – 2015 Bumsen 4-15M.indd 28 2015-10-12 23.00