Bumsen 1
totala längd avgörande betydelse för hur man uppl
ever en hojs sittställning, kåpornas vindskydd o.s.v., längd på överkropp, armar och ben, allt i samspel, påverkar helhetsintrycket. Själv upplevde jag sittställningen som otroligt bra, i princip satt man lika avspänt som på en boxer-GS och det vill inte säga litet. Till komforten hör naturligtvis också hur motorns vibrationer fortplantar sig ut till styre och fotpinnar. XR:ns motor känns vid start väldigt rå men potent och med detta följer också vissa vibrationer. Visst finns det vibrationer i både fotpinnar och styrets handtag; ibland, speciellt vid gasavdrag, kittlar det till litet i skrevet, dessa vibrationer förflyttar sig hela tiden beroende på varvtal, vid t.ex. 6 000 v/m, motsvarande drygt 130 km/tim på sexans växel, uppträder hojen helt vibrationsfritt. En del har upplevt dessa vibrationer som något jobbiga men då är man nog litet överkänslig och borde ansluta sig till ”Prinssessan på ärten-klubben”! Själv hade jag inte det minsta problem med avdomnade fingrar eller annat, inte ens efter en heldag på Autobahn. Den till synes tvådelade dynan ser inte ut att bjuda på mycken komfort men inte ens efter nonstop-körningar på 25-30 mil infann sig någon form av obekvämhet! Äntligen, efter Hamburg lättade trafikintensiteten betydligt och på A7:an kunde XR:n börja visa vad den gick för i hastigheter betydligt över 150 km/tim. Gjorde ett par topphastighetsförsök men fick alltid avbryta vid c:a 230 km/ tim på grund av trafikarbetet. Nåväl, vid ett flertal tillfällen kunde jag i alla fall ligga en stund runt 200 km/tim och några gånger runt 220 km/ tim, syftet var att utvärdera kåpans effektivitet. Förvånande nog fungerade den till synes smala och smäckra kåpan och den minimala rutan, i kombination med handtagsskydden och backspeglarna, långt över förväntan vad gäller vindskydd. Kunde sitta helt upprätt i en bra bit över 200 km/tim utan den minsta störande vind, möjligen kändes denna bara vid överarmarnas ytterkanter och något i axelpartiet. Var det ställbara kåpglaset i högsta läge gled vinden lätt över hjälmen och i lägsta kändes ett lätt tryck över hela hjälmen utan att vara störande på något vis. Imponerande! Vid första tankstoppet införskaffades en burk kedjespray! Detta har för egen del inte hänt sedan provkörningsturerna på 90-talet med Allt om MC. Under den kommande veckan användes burkens innehåll vid varje tankstopp, det behövdes. Vid dessa stopp intog vi också rikligt med vätska då yttertemperaturen nu låg runt +30 °C. Båda cyklarna fungerade klanderfritt och på XR:ns breda passagerardyna och den lika väl tilltagna pakethållaren kunde vi bara konstatera att packrullen vilade tryggt och stadigt. Passade även på att studera en del av XR:ns detaljer, såsom dess synnerligen vackra och slanka design och det ovanligt breda och därmed stadiga centralstödet. BUMSEN 4 – 2015 29 Bumsen 4-15M.indd 29 2015-10-12 23.00 ”När varvräknarens nål passerade 7 000 v/m inträdde första whiplashkänningen och vid 9 000 v/m den andra, avmattningstendenser uppträdde tidigast vid 220 km/tim!”