Bumsen 1
XR:ns reglage och instrument gick vi igenom och v
ar helt överens om att det i stort var helt ok, som vanligt ansåg vi att treknappskörriktningsvisarreglaget var bättre än dagens med en knapp. Varvräknaren är inte bara vacker, den är även övertydlig i sin avläsbarhet och detta gäller också de andra primära angivelser som hastighet och växelindikator, en del annan information är i minsta och plottrigaste laget. BMW:s GPS var helt ok vad funktion gäller, dock inte dess avläsbarhet i solsken. Vi hade bestämt oss för att dela upp Tyskland i två etapper. Kopplingshandtaget drogs in och sedan lades ettan i med det sedvanliga klonket, det sistnämnda på grund av konstruktionen, flerskivig slirkoppling i oljebad. En del anser att den vajermanövrerade kopplingen är trög, sådana fobier märkte vi inget av. Det är en ren njutning att accelerera ut på Autobahn med en XR för att snabbt komma upp i marschhastighet. Här kan man välja att utföra växlingarna manuellt eller använda sig av den förträffliga växelassistenten, oavsett vilket så känns de 160 hästkrafterna riktigt ordentligt. Provade ett par gånger att accelerera på högsta växeln från 100 km/ tim och det var en underbar känsla. När varvräknarens nål passerade 7 000 v/m inträdde första whiplashkänningen och vid 9 000 v/m den andra, avmattningstendenser uppträdde tidigast vid 220 km/tim! Strax därefter var det dags att lämna Autobahn och avfarten visade sig litet skarpare än beräknad. Inbromsning vid kraftigt nerlägg tog ABS Pro hand om och den samtidiga nedväxlingen med hjälp av växlingsassistansen gjorde manövern helt odramatisk. XR:ns växellåda är helt underbar och det gamla slitna uttrycket, går som smör i en varm stekpanna, är mer aktuellt än någonsin. Då vi nu färdades på små kurviga tyska vägar kunde 30 BUMSEN 4 – 2015 vi utforska växelassistansen ännu mer och man kan väl sammanfatta dess funktion som helt fantastisk, dock inte i alla lägen. Vid måttlig acceleration, d.v.s. vid normalkörning så föredrog i alla fall jag manuell växling, vid aktiv körning är växelassistansen helt underbar. Att köra en XR aktivt på fina svepande kurviga vägar är en ren njutning och det går helt enkelt inte att finna några brister i cykelns uppträdande, varken i fjädringskomfort, chassits stabilitet eller bromsarnas funktion. Frågan är om det över huvud taget går att få fram några brister vid körning på allmän väg. XR härstammar som bekant i rakt nedstigande led från S 1000 RR och S 1000 R och skall man finna några svackor så skall det nog till en professionell förare som säkert kan hitta dessa på en RR-bana. Vi närmade oss en liten by och för att testa vridet, det ligger på 112 Nm vid 9 250 v/m, släppte jag gashandtaget och rullade in i byn på högsta växeln. Inga problem då XR utan ryck tuffade fram på drygt 1 000 v/m och hela tiden reglerade detta själv! Nästa dag på Autobahn blev väl i stort lik den första men sedan fick hojarna vila ett par dagar då vi besökte BMW Motorrad Days i Garmisch Partenkirchen. Mer om detta i nästa Bumsen. Dagarna i Garmisch var otroligt varma och många tyskar blev mäkta imponerade av att en svensk redan fått ut sin XR, flera av dem hade ännu inte fått sitt exemplar. – Varför beställde du inte hojen med packväskor fick jag höra ett flertal gånger, man fick då förklara att det var en provkörningshoj och att man i Sverige de senaste tio åren alltid haft problem med att få fram packväskor till nya hojmodeller. Av den anledningen beslöt jag mig för att kontrollera hur packväskförsörjningen var i Tyskland. Kunde lätt konstatera att nästan alla privata XR som fanns i Garmisch var utrustade med väskor. När jag frågade några BMW-representanter i Garmisch var de oförstående inför problemet. – Tror du oss inte så kan du alltid gå in till närmaste BMW-återförsäljare och testa ifall du kan köpa ett par direkt över disk, fick jag till svar. Hur svårt kan det vara för ”Dr Packkoffer” hos BMW att styra upp tillverkningen av packväskor så att dessa fyller en ny modells behov? Efter Garmisch hade vi tänkt ta några dagar på oss genom Tyskland men då termometern redan före lunch hade passerat +30 °C och inget pekade på något svalare beslöt vi oss för att helt enkelt köra raka vägen hem. Under några timmar sedan vi passerat München pendlade yttertemperaturen runt +40 °C och minst en gång i timmen stannade vi för vätskeintag. Höll också koll på XR:ns motortemperatur men allt var helt ok. Det sägs dock att vissa haft problem med överhettande motorer då man kört på blöta grusvägar, helt enkelt för att sprutande skit satte igen kylarens funktion. Under gruskörning har också XR:ns fjädringsavstämmning känts i hårdaste laget. Vi hade tyvärr ingen möjlighet till grussmisk. Sista biten på Autobahn kunde vi till sist, efter ett flertal försök, nästan nå en topphastighetsnotering (250 km/ tim) och XR:n var fortfarande bergstadig i uppträdandet. Efter ett par hundra mil och en vecka i sadeln kan vi bara konstatera att det var med mycket stor saknad vi återlämnade XR:n och vi är helt Så här ser en XR ut med packutrustning. Lägg också märke till den smarta ”hyllan” som XR:ns packväskor är utrustade med. säker på att detta är BMW:s nya storsäljare. Litet irriterande var det att i princip inte kunna hitta något av väsentlighet att anmärka på! Geparden är inte det största kattdjuret men den mest framgångsrika ensamjägaren. Upp till 70 % av påbörjade angrepp lyckas men här tror vi att XR:ns slimmade gepardkonstruktions procentsats blir ännu högre. Multistradageparden! Bumsen 4-15M.indd 30 2015-10-12 23.01