Bumsen 1
av en BMW 3,0 CSL hade blivit succé på flera utst
ällningar och kan idag beskådas på BMW Muséum i München. Resultatet blev en R 100 S med skärmar, toppkåpa, tank, sidokåpor och sadel lackerade i ”Stratossilvermetallic”, BMW färgnummer 161. På detta klistrades dekaler med tre olika blå färger. För att ytterligare särskilja modellen polerades gaffelben, ventilkåpsribbor, förgasarlock och kardanhus blanka. Trots dessa åtgärder ökade inte försäljningen av R 100 S ”Airline” som den kom att kallas. Den kom till och med att kallas en dekaltrimmad R 100 S. Nu börjar det intressanta. Cyklarna togs från den normala produktionen av R 100 S och fick således inga egna chassinummer. Någonstans här tog den tyska noggrannheten en paus. Dessa nummer fick ingen noavslutades med korvgrillning! För 14:e året i rad genomförde D7, under ledning av Thomas Weglert, sin familjerelaterade hösttur till Grönsöö slott och dess äppelmarknad med fika och förmodad äppelkaka vid slottets café. – I år var det rekordstort deltagande, sade en glad Thomas och uppgav samtidigt att hela 68 hojar hade samlats vid McDonalds i Stäket för gemensam avfärd mot Grönsöö slott, totalt var vi dock upp mot 90 personer då många hade passagerare. Gruppen delades upp i fyra mindre grupper, två grus- och två asfaltsgrupper, de körde efter respektive förmåga. I omgångar anlände grupperna till Grönsöö men tyvärr fick inte alla avnjuta äppelkakan då denna tog slut! Normalt brukar man skingras åt för hemfärd till respektive hemort efter Grönsöö men då detta var D7:s sista helgtur och denna traditionsenligt brukar avslutas med korvgrillning så ordnade man detta i år på så sätt att undertecknad tillfrågades om möjligheten förelåg för ett depåstopp hos nämnde ett par mil från Grönsöö. Runt 15.30 rullade de första grillsugna medlemmarna in på den grusbelagda uppfarten och en stund senare kunde 37 hojar räknas in! Ett 20-tal grillpinnar fick gå i skift över glödbädden och sedan fanns kaffe med Brittens nybakade bullar att tillgå, alla verkade trivas i det fina höstvädret och utsikten störde inte heller någon. Hagen Hopp ML 2650962 BUMSEN 4 – 2015 35 tering någonstans, bara att de tillverkades mellan september 1979 och juli 1980. Det finns heller ingen uppgift på hur många som tillverkats. Man tror att det blev c:a 400 tillverkade. För att kontrollera detta e-postade jag BMW Classic som har uppgifter om alla BMW:s modeller. Genast kom ett svar på att man inte hade någon uppgift över detta. Dessa omständigheter har nu gjort att de exemplar som kommer ut på marknaden betingar ett högt pris idag. Detta gör också att om man kommer över en cykel från den aktuella perioden går det ganska lätt att förvandla den till en ”Airline”. Det enda som krävs är litet arbete och några dekaler, de finns att köpa i Tyskland. Slutligen är det förvånande att man genom ett ”slarv” i dokumenteringen skapat en ”doldis” som idag är hett eftertraktad. Bumsen 4-15M.indd 35 2015-10-12 23.01