Bumsen 1
För en genuin upplevelse med en hälsosam dos av ä
ventyr! RESEPROGRAMMET 2016: Februari: Kenya/Tanzania all-road (fullbokat) Mars: Spanien all-road April: Marocko all-road Maj: Korsika all-road (pilot) Maj: Wales off-road kurs+resa (med Simon Pavey) Juni: Til Topps/Norge off-road (med Elving Solli) Juli: Rumänian all-road (pilot) August: Island all-road September: Peru - asfalt resa Oktober: Nepal all-road (pilot) Oktober: Marocko all-road November: Kambodja off-road (enduro) WWW.EXPLORE360.NU Tekniskt och praktiskt... S 1000 R och kylvätskeförbrukning En S 1000 R drar ingen olja men förbrukar däremot kylvätska. Trots att kylsystemet är utan läckor har man behövt efterfylla expansionskärlet ganska ofta. Orsaken är att kylvätska kokat bort ur expansionskärlet. Kylvätskan i S 1000motorn och dess kylarpaket ligger ofta runt en temperatur över 100 °C. Helt i sin ordning. Då kylsystemet är trycksatt kokar inte kylvätskan förrän vid över 110 °C och kylfläkten ser till att temperaturen aldrig når så högt. Expansionskärlet är dock inte trycksatt och ligger mycket nära det varma motorblocket. Alltså ångar kylvätska bort och påfyllning måste ske frekvent. BMW har nu tagit fram ett modifierat expansionskärl som helt eliminerar problemet. Åk till din BMW-verkstad och få det nya expansionskärlet monterat – ett garantiärende. Vattenboxer med växelassistent PRO För att ytterligare förfina växlingarna med Växelassistent PRO finns nu en ny programvara för nedladdning via BMW:s servicedator. Jobbet erbjuder din BMW-verkstad i samband med ordinarie service. Styrets multiknappsatser Knappsatserna på styret är ett välkänt kapitel. Många har fått knapparna utbytta ett par gånger. Äntligen verkar det nu som att konstruktionen blivit robust och tillförlitlig. Dina knappsatser byts givetvis om någon funktion upphör fungera, man kan dock testa i förebyggande syfte: 40 BUMSEN 4 – 2015 Höger knappsats. Tryck den röda startknappen uppåt till nödstoppläget. Kärvar knappen märkbart vid återtryckning till mittläget – åk då till din BMW-verkstad. Vänster knappsats. Kör med farthållaren aktiverad. Koppla ur farthållaren med gas, broms eller kopplingshandtag. Återgår inte hastigheten till ursprungligt inställd med resetknappen – åk då till din BMW-verkstad för kontroll och knappbyte. K 1200-motorn, den tvärställda radfyran som lanserades 2005 är en rapp men känslig skapelse Det är kamaxeldrivningen som är mycket känslig. Senast var tretusende mil bör kamkedja, kedjespännare samt kedjestyrskenor kontrolleras av en kompetent BMW-mekaniker. (Detta är ingen servicepunkt upptagen i serviceschemat – måste beställas av kunden!) Inte sällan är kamkedjan så uttöjd att totalt motorras är nära förestående. Men som så ofta – rätt förebyggande service förhindrar bekymmer. Det finns en orsak till att BMW i och med K 1300-motorn gjorde ett rejält omtag. K 1300-motorn är klart bättre i nämnda avseende. Vattenboxern Vattenboxern som presenterades med årsmodell 2013 går nu in på sitt fjärde år i och med årsmodell 2016. Motorn ser idag ut som vid lanseringen i slutet av 2012, ganska fantastiskt hur alla de små förfiningar som gjorts påverkar motorns uppförande. Jag har nu kört min R 1200 RS -16 några hundra mil och skillnaden mot den R 1200 RT -14 jag lämnat är klart märkbar. Snävare toleranser på olika drivlinekomponenter har klart reducerat såväl växlingsoljud som motorvibrationer. R 1200 R och RS har dessutom fått ett ännu bättre uppförande på låg- och mellanvarv. Det bättre vridmomentet har nåtts på bekostnad av ungefär tre hästkrafter på toppvarv. Vem kör väl motorn på toppvarv... Det är förfiningar på insugningssidan som gett det bättre vridmomentet. Sist men inte minst vill jag förmedla ett generellt mektips kanske användbart under kommande mekkvällar: • sitter en detalj fast men borde vara rörlig – använd WD40! • är en detalj rörlig men borde vara fast – använd silvertejp ☺ ! Roger Gross ML 2650424 Bumsen 4-15M.indd 40 2015-10-12 23.01