Chili nr 2 1
CHILI MAGAZINE GYMNASIEMÄSSAN - BLEV DEN DIGITALA
GYMNASIEMÄSSAN 2020 Gymnasiemässan, Sveriges största gymnasiemässa, brukar vanligtvis vara på Stockholmsmässan och dit tusentals gymnasielever brukar komma. Men nu i november omvandlades den och blev istället ett stort digitalt event. Den 19 till 21 november hade 26 000 högstadieelever i Stockholms gemensamma gymnasieregion möjlighet att träffa sin framtida gymnasieskola i en virtuell mässmiljö. I år är det över 26 000 niondeklassare i Stockholms län, Håbo och Gnesta som ska göra sitt gymnasieval. När Gymnasiemässan ställdes in på grund av pandemin fick eleverna ändå chansen att träffa över 100 gymnasieskolor från Stockholms län, live på den Digitala gymnasiemässan 2020. – Den fysiska Gymnasiemässan på Stockholmsmässan har sedan 1992 varit ett årligt och självklart inslag där information, inspiration och vägledning är ledorden. När vi under rådande situation inte fick genomföra en fysisk gymnasiemässa var det digitala alternativet givet att erbjuda. Tack vare vårt samarrangemang med Gymnasiean22 chili/nr 2-2020 tagningen Storstockholm och vår nya samarbetspartner gymnasium.se fanns det nu en enda stark och gemensam Gymnasiemässa 2020. De stora vinnarna är eleverna som ska göra sitt viktiga gymnasieval, säger Hanse Thorslund, projektledare Gymnasiemässan, Stockholmsmässan. – I tider när stora sammankomster är omöjliga är vi glada över att kunna erbjuda den största och viktigaste gymnasiemässan. De möjligheter som den virtuella mässmiljön erbjuder är så likt en fysisk mässa som möjligt, vilket ger högstadieelever chansen att göra ett informerat och bra gymnasieval. Att kunna erbjuda cirka en fjärdedel av Sveriges niondeklassare att besöka ett hundratal skolors montrar gör oss stolta, säger Madeleine Hansen, Communications Manager - Client Marketing, gymnasium.se. Under de tre mässdagarna fick eleverna information och kunde ställa frågor till alla representanter från olika skolor om deras olika utbildningar och program i en virtuell mässhall. Här är några exempel på vad eleverna fick ta del av: • Besöka olika gymnasieskolors digitala montrar • Ta del av föreläsningar online • Chatta och ställa frågor direkt till gymnasieskolor • Boka enskilt videosamtal med en skola – Gymnasiemässan är och har alltid varit en viktig mötesplats för skolorna att möta sina framtida elever och framförallt för alla blivande elever som ska göra sitt gymnasieval. Vi ser fram emot en digital mötesplats som kan inspirera, ge kunskap och kontakter som underlättar för eleverna att välja rätt inför framtiden, säger Karin Soffiantini Yildiz, tf chef för Gymnasieantagningen Storstockolm. Digitala gymnasiemässan är ett samarrangemang mellan Stockholmsmässan och Gymnasieantagningen Storstockholm och i partnerskap med gymnasium.se.