Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 6 • VECKA 6 • TISDAG 8 FEB • 2022 • ÅRG 27 samhälle &politik ditt Österåker NYHETER FRÅN ÖSTERÅKERS KOMMUN #1 FEBRUARI 2022 7 METODVERKSTAN - EN MÖTESPLATS Pedagogcentrums erbjuder alla pedagoger en gemensam mötesplats. Till Metodverkstan kan pedagoger inom förskola och förskoleklass komma för att inspireras till att hitta nya metoder för lärande enligt förskolans läroplan, ofta genom olika former av estetiska uttryckssätt. – Det kan vara svårt för pedagogerna att komma ifrån för att ha fortbildning, därför har vi tagit emot dem tillsammans med sina barngrupper. Detta har varit väldigt uppskattat och jag ser fram emot att möta pedagoger och barn igen när pandemin är över, säger Frida Samuelsson, estetisk handledare på Metodverkstan. SAMT YCKE I NYA LÄROPLANEN Myrna Selenius och Frida Samuelsson. I FOKUS: SKOLA Pedagogcentrum i Österåker – kommunens nav för skolutveckling Pedagogcentrum är kommunens träff punkt och kreativa nav för alla pedagoger och skolledare i Österåker. Det är en unik verksamhet med mycket på gång under 2022. Alla barn och elever ska få samma möjligheter att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Kommunen har som mål att stärka likvärdigheten och öka kvaliteten hos alla förskolor och skolor i Österåker, oavsett om de är kommunala eller fristående. Pedagogcentrum är en viktig resurs i det arbetet. Verksamheten är baserad på kommunens kvalitetsarbete, men också på politiska uppdrag och läroplansförändringar från regeringen. Det har mynnat ut i stöd och insatser i form av föreläsningar, workshops, specialpedagogisk handledning, materialutlåning samt fysiska och digitala fortbildningar. – Det är ett fint likvärdighetsuppdrag. Våra utvärderingar visar att pedagogerna ser effekt av Pedagogcentrums insatser. Det är roligt att kunna bidra så konkret till eleverna, säger Myrna Selenius, utvecklingschef på utbildningsförvaltningen i Österåker. Trots pandemin är Pedagogcentrums verksamheter och tjänster efterfrågade. – Det visar på att förskolorna och skolorna i Österåker fortsatt att utveckla sina verksamheter, för att alla barn och elever ska få en utbildning av god kvalitet, säger Myrna Selenius. UNIK VERKSAMHET MED STOR BREDD Förutom den reviderade läroplanen för grundskolan och grundsärskolan som börjar gälla 1 juli 2022, är det stort fokus på språkutvecklande arbetssätt i förskolan. Pedagogcentrum arbetar också aktivt med att möta olikheter, främja elevernas närvaro i skolan och skapa ett nätverk för alla matematiklärare i Österåker. – När vi möter andra kommuner, organisationer och myndigheter som Specialpedagogiska skolmyndigheten hör vi ofta att vår verksamhet är unik och eftersträvansvärd, säger Myrna Selenius. SPRÅKUTVECKLING I FÖRSKOLAN Förskolan är en viktig del i barns språkutveckling, inte minst för barn som inte har svenska som umgängesspråk hemma. Sedan 2021 pågår en statsbidragsfinansierad satsning för att stärka språkutvecklingen hos barn i Österåkers förskolor. Genom Pedagogcentrum får förskolorna specialpedagogisk handledning. Dessutom har Pedagogcentrum ett Språkcentrum med pedagogiskt material för utlåning. som ska ge stöd till att utveckla språk och kommunikation redan i förskolan. MATEMATIKNÄTVERK Pedagogcentrum arrangerar regelbundet träffar för erfarenhets- och kunskapsutbyte bland matematiklärare i Österåker. Ambitionen med matematiknätverket är att skapa likvärdighet mellan skolorna i kommunen och utveckla undervisningen så att alla elever utvecklas utifrån sina förutsättningar. Det kan handla om gruppövningar, laborationer, problemlösning, digitala övningar och spetsmatematik. Genom nätverket har en rad lyckade satsningar mejslats fram. Ett exempel är Österåkersprovet som är ett verktyg för att kunna ge träffsäkert stöd på individnivå i matematik. ATT MÖTA OLIKHETER Skolan har alltid ett ansvar att tillgodose barns och elevers behov av stöd. Det gäller oavsett om det beror på sjukdom, olika nivåer av funktionsvariationer eller andra behov. För några år sedan lanserade Pedagogcentrum modellen Att möta olikheter. Hittills har närmare 90 procent av Österåkers förskolor och skolor fått stöd av Pedagogcentrum för att bli mer tillgängliga och inkluderande för alla elever. ÖKAD NÄRVARO En gemensam rutin för att främja elevernas närvaro samt upptäcka, utreda och åtgärda frånvaro är framtagen för skolorna i Österåker. Samverkan pågår mellan den centrala elevhälsan, Pedagogcentrum, skolorna och socialtjänsten. För att stötta skolorna i detta arbete erbjuder Pedagogcentrum fortbildning genom föreläsningar, workshops och handledning. Vill du veta ännu mer om Pedagogcentrum? Du hi ar mer information på österåker.se/pedagogcentrum. SKOLAN ÄR EN HÖGT PRIORITERAD FRÅGA Österåker är en populär infl yttningskommun och många som fl yttar till vår skärgårdskommun är barnfamiljer. Att vi har en bra och likvärdig skola är därför en mycket högt prioriterad fråga. Och ambitionerna är högt ställda. – Skolan fortsätter att utvecklas i positiv riktning i Österåker. Ökade meritvärden, ökat antal godkända elever i kärnämnena och en ökad andel som når gymnasiebehörighet är alla mätbara parametrar som indikerar att vi är på rätt väg. Det får vi också bekräftat i olika rankningar, säger Michaela Fletcher (M), Kommunstyrelsens ordförande. – En stor del i detta har naturligtvis alla våra skickliga lärare och skolledare som varje dag gör ett fantastiskt arbete att utrusta våra barn kunskapsmässigt! Österåkers kommun prioriterar långsiktiga satsningar inom förskola och skola. Under tidiga år läggs mycket av grunden för läs- och skrivutvecklingen och särskilda resursökningar görs därför på årskurs F–3 i budgeten för 2022. I Österåker har likvärdigheten mellan skolorna ökat. Det gäller resultaten i skolan, men också elevernas, personalens och vårdnadshavarnas upplevelse av skolan. – Här är kommunens Pedagogcentrum ett viktigt nav med stöd- och fortbildningsinsatser till pedagoger och skolledare inom både kommunens och de fristående aktörernas skolor. Våra samlade insatser borgar för fortsatt hög kvalitet i förskola och skola där barn, elever och pedagogerna utmanas, utvecklas och lär i en trygg miljö, säger Michaela Fletcher. Från nästa läsår fokuserar undervisningen i sex, samlevnad och relationer mer på värderingar och frågor om frivillighet och samtycke. Det är regeringen som har beslutat om ändringarna i läroplanen. Ambitionen är att förbättra kvaliteten och stärka likvärdigheten i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer. Ändringarna börjar gälla 1 juli 2022. – Skolan har en viktig roll i arbetet med att främja elevernas hälsa och välbefinnande, förmedla betydelsen av samtycke och utveckla elevernas kritiska förhållningssätt till framställningar av relationer och sexualitet, säger Louise Furness, utbildningsdirektör i Österåkers kommun. För att förbereda Österåkers pedagoger inför förändringen har Pedagogcentrum, i samverkan med Ungdomsmottagningen i Åkersberga tagit fram en utbildning. – Jag är stolt och glad att Pedagogcentrum kan ta fram stöd så snabbt vid exempelvis läroplansförändringar. Det ger lärarna de bästa förutsättningarna för att kunna bedriva en undervisning av hög kvalitet för kommunens unga, säger Louise Furness. DAGS ATT VÄLJA SKOLA TILL HÖSTEN! Har du ett barn som ska börja eller byta grundskola höstterminen 2022? Då är det dags för dig som vårdnadshavare att göra ett skolval! Valet till de kommunala skolorna i Österåker pågår under perioden 1–15 februari 2022. Det gäller dig som har barn som ska börja i förskoleklass eller ska börja i årskurs 4 eller 7 i en skola utan automatisk överflyttning till nästa årskurs. Genom att delta i skolvalet ökar dina chanser att få den skolplacering som du önskar. Det finns ingen rättighet att få en skolplacering i den närmaste kommunala skolan. Du gör skolvalet via e-tjänsten som finns på österåker.se/skolval . Där kan du söka till alla kommunala skolor i Österåker och ange om du även har ansökt till fristående skolor i kommunen. Ska du ansöka till en fristående skola, kontaktar du den. På österåker.se/skolval förklarar vi hur skolplaceringen går till. Här finns också svar på de vanligaste frågorna om skolvalet. Du kan jämföra och kontakta alla skolor i kommunen med hjälp av Hitta och jämför-tjänsten på österåker.se. Resultatet av skolvalet visas i den e-tjänst där du tidigare gjorde din ansökan. Om du har fyllt i din e-post vid ansökan får du en notis när resultatet finns att ta del av. FOTO: PATRIK LUNDIN. M i c h a e l a F l e t c h e r