Omtanke 1
NPF de med egen diagnos och anhöriga menar att de
n psykiska ohälsan kanske inte utvecklats om de hade fått hjälp och förståelse från samhället tidigare. – Resultatet av enkäten och de svarandes frisvar är ett stort underkännande på hur samhället hitintills har hanterat denna grupp. Det måste till en förändring för den här bortglömda och osynliggjorda ofta av lärare. Däremot bedömer föräldrar att flickor och pojkar inte skiljer sig åt för svårigheter i hemmiljön. Flickor kan till exempel oftare få utbrott hemma än i skolan. Detta har visats i flera forskningsstudier. Forskning visar att överaktivitet och impulskontrollsbrist hos flickor med adhd oftare uttrycktes på ett verbalt sätt »Det måste till en förändring för den här bortglömda och osynliggjorda gruppen« Anki Sandberg gruppen. Enligt FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska svenska staten garantera att alla är lika inför lagen oavsett funktionsnedsättning och kön. Det är nu dags för ansvariga politiker och beslutsfattare på alla nivåer att leva upp till detta i praktiken. Så som det nu ser ut är ovärdigt. Det är dags att kavla upp ärmarna och förändra! säger Anki Sandberg. I ENKÄTEN EFTERFRÅGAS bland annat ökad kunskap om flickor och kvinnor med NPF samt att man bör uppmärksamma hur symptomen kan skilja sig från NPF hos pojkar/män. Enligt Attention är det inte alltid lätt Anki Sandberg. har upplevt någon form av psykisk ohälsa är allvarligt. Av de flickor och kvinnor med egen NPF-diagnos uppger 91 procent att den psykiska ohälsan tar sig uttryck i ångest. 47 procent uppger självskadebeteende, 41 procent uppger ätstörningar och 58 procent har stannat hemma från skolan på grund av den psykiska ohälsan. Många av de svarande i enkäten uttrycker att det finns en koppling mellan deras psykiska ohälsa och utmaningarna som kommer av deras NPF-diagnos. Samhället har för dålig kunskap och vården har dålig samsyn upplever de svarande. Problem med skola och privatliv är vanligt och det tar tid innan det uppmärksammas av lärare och omgivningen. Många anhöriga uppger att de såg problematiken innan de fick gehör i skolan. Både att upptäcka autism eller adhd hos flickor. Det kan finnas flickor som gör ingen besvär längst bak i klassrummet och som klarar skolan med skapliga eller till och med bra betyg. Men också hos den pratiga och impulsiva som ofta hamnar i konflikter. Tjejen som omgivningen tror lider av bristande uppfostran, tonårstrots eller stök i familjen. Adhd är en vanlig funktionsnedsättning, cirka fem procent av alla barn har adhd och problemen finns ofta kvar i vuxen ålder. Kärnsymptomen vid adhd (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) är svårigheter med uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Symtomen kan förekomma var för sig eller i kombination med varandra. Vanliga svårigheter kan vara att lätt bli störd av att vara i röriga eller stökiga miljöer och att det är svårt att komma igång med vissa uppgifter eller bli klar med saker. FLICKORS RASTLÖSHET, BRIST på impulskontroll och ibland aggressiva utbrott uttrycks inte på samma sätt som hos pojkar med adhd i skolan och upptäcks därför mindre än på ett fysiskt. Den verbala aggressiviteten karaktäriseras av förtal, glåpord, hånfulla kommentarer eller elakt skvaller och försvårar uppbyggandet av kamratrelationer för flickor med adhd. Studier av flickor med adhd visade att de ofta avbröt andra personer, pratade för högt, bytte samtalsämnen och inte sällan sa saker utan att tänka sig för. Den motoriska överaktiviteten hos flickor med adhd utmärktes av ideliga mindre rörelser, som exempelvis att hålla på att med att ”pilla” med håret, riva av nagelbanden, röra fötterna under bordet, kladda eller skriva på papper eller prata med klasskamraten bredvid. Flickor med adhd har större problem med uppmärksamhet men har lättare med impulskontroll jämfört med pojkar med adhd. Flickor måste uppvisa större svårigheter jämfört med pojkar för att uppnå samma poängsumma på de skattningsskalor som används vid adhd-bedömningar. Flera forskare har påpekat behovet av att adhd-formulären, som används vid utredningar, bör ha könsnormerade cut-offvärden. ● Adhd hos flickor Verbal aggressivitet; förtal, glåpord, hånfulla kommentarer eller elakt skvaller. Ofta avbryta andra personer, prata för högt, byter samtalsämnen och säger saker utan att tänka sig för. Överaktiviteten kan ge uttryck i att ”pilla” med håret, riva av nagelbanden, röra fötterna under bordet, kladda eller skriva på papper eller prata med klasskamraten bredvid. Flickor med adhd har större problem med uppmärksamhet men har lättare med impulskontroll jämfört med pojkar med adhd. Flickor kan ha lättare att kontrollera sig i skolan, men får istället utbrott hemma. www.ssil.se | 51