KONKURRENSKRAFT Relationshjälp via app Appen Coup
leness kan beskrivas som ett modernt verktyg för att få fler att investera i sin relation. Genom att föra gemensam mikrodagbok får användarna hjälp att ”känna efter, sortera tankar och att minnas”. 23 olika emojis hjälper till att synliggöra hur man mår och varför. – Vi kallar det active love, alltså att vara aktiv i sin relation. För oss handlar om att använda teknologin till något bra, förklarar Jenny Holmström, en av appens tre grundare. Berätta lite om bakgrunden till varför ni tog fram appen och vem och vad är den till för? – Jag och min medgrundare Ted Rosén fann varandra i en gemensam frustration kring hur tufft det är att få ihop familj, vänner, karriär och relationer. Det ledde till att vi började göra research och intervjua par och experter. Vi kontaktade psykologen Linn Heed och pitchade vår idé för henne. Hon tyckte det var intressant så vi fortsatte att utveckla vår affärsidé. Men då vi hade inga pengar att göra en app så vi började med att låta 100 par testa Coupleness via sms. Feedbacken vi fick visade att de gillade det. Det i sin tur ledde till att vi byggde vidare på appen som vår medgrundare Peter Viksten har designat. Sedan tio månader har vi en betalversion och sedan i februari går det att ladda ner appen i hela Norden. Vi har cirka 40 000 nedladdningar av appen. Ni startade med ett sms-test 2019 och idag har ni lyckats knyta till er fler tunga investerare, bland andra medgrundaren av Kry Joachim Hedenius. Nu går också det finska riskkapitalbolaget Icebreaker in med en stor investering. Hur kommer det sig att det är huvudsakligen 35-40-åriga män som går in som investerare? – Jag trodde att det var kvinnliga affärsänglar som skulle nappa. Istället var det män i 35-40-årsåldern som var intresserade. Jag tror att det beror på att just dessa män kunde relatera till 16 NORDENS TIDNING 3-21 ”JAG OCH MIN MEDGRUNDARE TED ROSÉN FANN VARANDRA I EN GEMENSAM FRUSTRATION KRING HUR TUFFT DET ÄR ATT FÅ IHOP FAMILJ, VÄNNER, KARRIÄR OCH RELATIONER.” det problem vi löser och att de tror på oss som team. Många av oss lever i en tanke att relationer bara ska fungera, men det gör de inte. Det vi vill göra är att tvätta bort stigmat att relationer är som i en Hollywood-film. Vi behöver värdera relationen på samma sätt som man värderar hälsa i stort. Har tröskeln blivit lägre för att söka relationsstöd den här vägen? – Vi kollade på andra appar inom området och kom fram till att vi ville skapa ett enkelt verktyg som ger ett stöd direkt. För oss handlar om att använda teknologin till något bra. Det räcker att använda appen 3-5 minuter om dagen. Sedan kan man förkovra sig mer om man vill. Det finns mycket att göra i appen och tanken är att den ska fungera som ett långsiktigt stöd. Det går att använda Coupleness livet ut. Vi vill hjälpa människor till ett långsiktigt bättre välmående. Om du blickar framåt, ser du ett växande behov av den här typen av tjänster? – Coupleness går att jämföra med meditationsappar som hjälper människor med mindfullness. Där har de lyckats tvätta bort stigmat med mentalt hälsa. Vi vill tvätta bort stigmat när det handlar om relationer. Jag ser definitivt ett växande behov i takt med att människor börjar få upp ögonen för hur bra det är att ta hand om sin relation aktivt. Coupleness finns i Appstore och Google Play. MARIE LOUISE BERGH