JBF_3_2022 1
Offensivt Alfort fortsätter att växa Trots omvärl
dssignaler om varubrist och leveransproblem, ser försäljningen ut att öka även i fortsättningen för det anrika AB Alfort & Cronholm. - Vi har den absolut bästa kompetensen för att utveckla måleriverktyg och har marknadens modernaste sortiment för gör-det-själv och proffs, säger bolagets vd Fredrik Englund. HAN FRAMHÅLLER ATT en enkel och bra logistik för kunderna, har blivit en framgång för Alfort. - Vi har 8500 artiklar lagerhållna och skickar varor minst en gång i veckan till samtliga kunder. Ungefär 80 procent av leveranserna distribueras tillsammans med den färg som kunderna har beställt. Det blir väldigt enkelt och smidigt för kunderna. Utvecklar med proffsmålare Fredrik Englund betonar att bolaget är offensivt och utvecklar kontinuerligt nya produkter. Bland annat lanseras nu Mäster Diamond Pro som är en proffsserie måleriverktyg som bara säljs i proffskanaler. Bolaget är också först på marknaden med FSC-märkta träpenslar som ett led i bolagets hållbarhetsarbete. Han berättar att Alfort har anställt målare som utvecklar produkterna i tätt samarbete med målerier. Alla produkter testas också av målare innan de sätts på marknaden, bland annat arrangeras målarträffar runt om i Sverige för att låta yrkesproffs prova produkterna. -Vi utgår från målarnas krav och vi vill försäkra oss om att det exempelvis ska vara hög färgupptagningsförmåga och bra ergonomi i handtagen. Vår proffsserie har till exempel trekantsformade handtag i stället för runda för att målaren inte ska behöva hålla så hårt i handtaget. Hållbarhet i fokus Fredrik Englund understryker att företaget kontinuerligt jobbar Fredrik Englund, vd Alfort. 22 JBF ■ 3-2022