GLAS 1
Lanterninen strax på plats. Pelarsalen. Erik Wike
rstål, Josefin Nilsson och Gert Wingårdh från Wingårdhs arkitektkontor. Fasad av flätad betong och del av lanterninen. Nationalmuseum är ett svenskt statligt centralmuseum i Stockholm och Sveriges största konstmuseum. Under drygt tre år har Statens fastighetsverk arbetat med renoveringen av Nationalmuseum på Blasieholmen i Stockholm, en renovering som nu börjar närma sig sitt slut. NATIONALMUSEUM I NYTT LJUS Text: Mikael Ödesjö Foto: Statens fastighetsverk och Mikael Ödesjö Tidningen GLAS erbjuder här en möjlighet att komma in bakom fasaden på ett av Sveriges mest avancerade renoverings- och ombyggnadsprojekt just nu. Arkitekterna bakom renoveringen är från Wingårdhs arkitektkontor och Wikerstål Arkitekter, med Gert Wingårdh, Josefin Nilsson och Erik Wikerstål i spetsen. Skanska har ansvarat för bygget. — Än återstår en del arbete, Nationalmuseum är fortfarande en byggarbetsplats. Samtidigt är vi så pass klara att man kan börja se det fina resultatet, säger Cecilia Brännvall, projektchef vid Statens fastighetsverk. Innovation möter tradition Det är en ramarkabel förvandling som den 150 år gamla byggnaden, under tre och ett halvt år, genomgått för att bli ett fullt modernt, säkert och besöksvänligt museum. Stora ingrepp har ibland krävts, men för att värna byggnadens höga kulturvärden har Statens fastighetsverk tillsammans med projektörer, arkitekter och andra experter arbetat hårt för att hitta innovativa, och för ögat ibland nästan osynliga, lösningar. Ett sådant exempel hittar man på mellanplanet. Här har 71 takrosetter renoverats på ett så smart sätt att de både klarar att tillföra rätt mängd luft i museisalarna och inrymma ett säkert brandskydd. — De gamla takrosetterna har använts som mall till de som nyproducerats av skickliga hantverkare. De nya takrosetterna har fått ett specialtillverkat luftdon som ligger runt rosetten. Genom donet 30 GLAS 4.2017 / tema då nu sedan / kan luft blåsas in i salarna och bidra till ett kontrollerat museiklimat. I rosetterna har vi också satt en sprinklerlösning som knappt syns, säger Cecilia Brännvall. Fönstren har öppnats upp Tack vare ombyggnaden och renoveringen av nationalmuseum har de publika ytorna ökat, det har blivit lättare att orientera sig i museet och tillgängligheten har förbättrats. Då igensatta fönster har öppnats upp har intressanta perspektiv öppnat sig och besökarna får en helt ny upplevelse av såväl byggnaden som konsten. En påtaglig förändring är det ljus som åter flödar in i museet, både genom 331 renoverade fönster och genom de båda ljusgårdarnas nya stjärnformade glastak. Genom att ljudet i gårdarna fångas upp i takens många glaspyramider har dessa, vid sidan av att de är vackra, också en viktig akustisk funktion. Innegårdarna badar i vackert ljus Ett mycket avancerat delprojekt i renoveringen av Nationalmuseum var transport och montage av glastakens stålkonstruktion. Från en stor pråm – fraktad från Iggesund i Hudiksvall – lyftes två, 25 ton tunga och 342 kvadratmeter stora, takkonstruktioner på plats över museets båda ljusgårdar. Väl på plats har stålkonstruktionen, ett intrikat och vackert triangelmönster, försetts med glas – ett arbete som tog ett par månader att genomföra. Det var inte utan att projektledningen drog en lättnadens suck Södra ljusgården.