GLAS 1
” DE VITA VÄGGARNA SOM BLEV POPULÄRA I KONSTMUSEE
R PÅ 50-TALET HAR NU FÅTT STÅ TILLBAKA FÖR NYA UTTRYCK MED ÄNNU ÄLDRE REFERENSER. då den andra stålkonstruktionen sänktes ned över den norra ljusgården och bultades fast i balkarna. — Det är klart att det är en del nerver inblandat i ett sådant här moment. Det är en väldig konstruktion det handlar om, både måttoch viktmässigt. För att klara lyftet hade vi hyrt in en särskild lyftkran, en kran som ska klara att lyfta upp till 500 ton, säger Cecilia Brännvall, projektchef vid Statens fastighetsverk. För projektet var det här ett stort steg också på andra sätt. Ljusgårdarna, som nu öppnats på det sätt de en gång ritades, är centrala för den nya upplevelsen av Nationalmuseum. Som ett jättelikt pussel Framtagandet av de nya takkonstruktionerna över Nationalmuseums ljusgårdar är ett samarbete mellan flera olika yrkeskategorier – arkitekter, konstruktörer, smeder och byggare. Stålbitarna till det nya taket har först skurits till och därefter svetsats ihop bit för bit och därefter, blästrats och målats. — Det har varit en utmaning men samtidigt bland det roligaste vi gjort. Ingen bit i konstruktionen är den andra lik. Under åtta veckor har vi, tre–fem smeder, arbetat för att slutföra takkonstruktionen. Jag skulle vilja likna arbetet med att lägga ett gigantiskt pussel, säger Pär Skoglund, projektledare på Sjölins smide i Hudiksvall. Mer volym och starkare färger En annan märkbar förändring som renoveringen fört med sig är att flera utställningssalar återfått sin volym efter att sekundära mellanväggar har rivits. Mycket arbete har också lagts ned på färgsättningen. Genom undersökningar av konservatorer, antikvarier och målare har mycket ny kunskap tagits fram om hur byggnadens tidigare kulörer på väggar och tak sett ut. Vissa rum har återfått sina ursprungliga kulörer, andra har fått den kulör som rummet hade vid den tid då den fått sin nuvarande prägel, t ex vid 1920-talets ombyggnad. En tredje, och till antalet stor kategori rum, är den där museets intendenter och utställningsdesigner låtit presentationen av samlingarna styra valet av nya kulörer. Med avstamp i arkivstudier har utgångspunkten varit att framhäva både 1800-talsbyggnaden och konsten. — I takt med att nya ideal utvecklats har museet målats om. De vita väggarna som blev populära i konstmuseer på 50-talet har nu fått stå tillbaka för nya uttryck med ännu äldre referenser. En serie av rum har målats i olika nyanser av grönt, gult, rött och rosa som samspelar med färgerna i 1700-talets konst och konsthantverk, vilket blir en ny upplevelse för besökarna, säger Helena Kåberg, intendent, design- och arkitekturhistoriker vid Nationalmuseum. Runt om i huset finns tecken på mycket stor hantverksskicklighet. Den uppmärksamme besökaren kan till exempel lägga märke till att museets nya innerfönster försetts med ådringsmålning eller att tak på flera ställen försetts med dekormåleri. Exteriöra förändringar Utöver all interiör ombyggnad och renovering har mycket exteriört arbete genomförts. Taket har renoverats och belagts med kopparplåt, fasaden lyser åter ljus efter att stenar tvättats eller bytts ut och i Museiparken finns en ny byggnad med en fasad av flätad betong. Den senare ska nyttjas för museets servicefunktioner. Mycket är klart, annat återstår De nya takrosetterna har fått ett specialtillverkat luftdon som ligger runt rosetten. I rosetterna finns även en sprinklerlösning som knappt syns. Mycket arbete har också lagts ned på de olika salarnas färgsättning. Ett drygt halvår återstår innan det är dags för Statens fastighetsverk att lämna över den färdigrenoverade museibyggnaden till Nationalmuseum. Under den här tiden ska installation av teknik i dörrar för att säkra tillgänglighet, brandsäkerhet och klimat fixas, hisstornet ska få en fasad av flätad patinerad mässing, parkettarbeten och läggning av kalkstensgolv ska avslutas, ljusgårdarna ska putsas, toaletter installeras och driftsättning injusteras och samordnas, för att bara nämna något. Hösten 2018 kan du som besökare sedan ta del av det färdiga resultatet, då öppnar museet – ett museum som ska ha besökarna och konsten i centrum. / Mer om ”nya” Nationalmuseum på nästkommande sidor >>> GLAS 4.2017 / tema då nu sedan / 31