GLAS 1
flöden som i slutänden ger kunden exakt det den v
ill ha och så förstås lönsamhet för alla inblandade. > Kapacitetsökning med 30–40 % Med fokus på just flöden har man på Osby Glas inställningen att ju mer som kan automatiseras desto bättre. — Därför har vi valt att investera i en ny isolerrutelinje, med bland annat en scanner för att upptäcka glasdefekter, därtill dubbla argongaspressar för att kunna producera ännu snabbare, speciellt med trippelglasrutor eftersom det är där vi har den stora ökningen. Det är nästan mer tripplar än dubblar numera. Och med den nya linjen har vi ökat kapaciteten med 30–40 procent, upplyser Joel Rosenqvist. Defektskannern känner av repor, bubblor och mängd olika fel som den identifierar, och lär sig genom att man programmerar in nya upptäckter och erfarenheter. — Vi vill ju helst inte att den reagerar på dammkorn, så det gäller att hitta rätt scanningsnivå. Resultatet visas på en skärm var på glaset och vilken typ av fel det rör sig om. Oftast är det bara smuts. Sedan för håller vi oss till branschriktlinjerna som säger att fel ska noteras på tre meters betraktelseavstånd. Digitaliserat flöde Joel Rosenqvist återkommer i sin beskrivning av framgångsfaktorerna till begreppet flöde, som i den moderna digitaliserade industriverksamheten också innefattar en webbshop för order i ett datoriserat EDIformat. — Vi är först i branschen med detta och 60 GLAS 4.2017 / glasmästeri / det innebär att våra kunder har möjlighet att dygnet runt, hela året kunna lägga sina ordrar. Vi har dessutom lagt upp deras prislistor så att de snabbt kan räkna fram sina offerter. Den här utvecklingen accelererar och idag får vi ett hundratal ordrar per vecka på det här sättet. För oss innebär det att vi slipper knacka ner ordrar för hand, som ibland är på hundra rader och ska in i vårt system. Med EDI, som vi också erbjuder gratis, omformas ordrarna automatiskt till vårt system och skapar ett snabbare och korrektare flöde, beskriver han. Allt glas köper Osbyföretaget av AGC. Syftet är att vara trogen en leverantör i övertygelsen om långsiktighetens betydelse och statusen som prioriterad kund. — Jag tycker att det är fel att se allt som en tävling i att få ner Joel Rosenqvist, vd Osby Glas priserna. Det är viktigare att veta att man har tillgång till de produkter som efterfrågas och ha förståelse för att det går upp och ner ibland, som nu när det råder glasbrist i Europa. Sedan är det sällan som själva glaset är den största kostnaden, oftare handlar det om arbetskostnaden. Effektiva turbilar Joel noterar en allt tydligare trend mot mer och mer lamellglas. Han ser detta användas på många olika ställen som till exempel personskydd och bullerskydd. En scanner upptäcker eventuella glasdefekter och resulatet visas på en skärm. — Det ligger ju till grund för investeringen av vår nya fyrsidiga slipanläggning, som ger oss ökad kapacitet och en möjlighet att slipa rätt om glaset är lite felskuret. Med nya referenspunkter som ger en hög noggrannhet kan vi slipa snabbt och perfekt för lamellglas på upp till 2,6 × 3,6 meter. Allt större lamellglas är för övrigt också en tydlig trend, påpekar han. — Vi kommer ju att växa mycket i år, som ett led i att vi har utökat kapaciteten, så har vi också släppt på lite mer kunder, rätt kunder som passar våra 17 distributionsturer genom Sverige upp till Dalarna. Tar vi en ny kund som ligger en timmes resväg utanför turbilsschemat, drabbar det våra befintliga kunder, så det undviker vi. Karlstad är ett sådant exempel, som ligger för dåligt till geografiskt för våra turer, så för tillfället kör vi inte dit. Vi prioriterar också kunder som gör det möjligt för oss att fylla isolerrutelinjen och slipanläggningen, säger Joel Rosenqvist, och fortsätter: — Med mycket ny personal och två stora installationer har gett