GLAS 1
/ profilerna / Birgitta & Leif Birgitta GLASMÄSTE
RIPROFILER Text: Kerstin Wallin Foto: Dan Lindberg Det förflutna griper genast tag i besökaren när Leif Restadh öppnar järngrinden till Södra Strandgatan 1 i Örebro. Där, inne på gården, lekte författaren Hjalmar Bergman som barn. Bergmans morfar, fabrikör Elgérius, ägde huset och fadern som var bankkamrer jobbade ett stenkast bort. Leif pekar mot en tung stenbyggnad på andra sidan Svartån samtidigt som han med andra handen visar inåt gården och den gröna fontänen som Hjalmar Bergman skildrar i En döds memoarer. Men nog om Hjalmar Bergman. För det här ska handla om Teijlers Glas som 1983 flyttade in i den anrika fastigheten. Inarbetat team Leif, född 1947, började som lärling i företaget när han var 15 år och sedan dess har glasmästeriet nästan varit som hans andra hem. Periodvis har det handlat om 60–70 timmar i veckan. Detsamma gäller Birgitta. Hon och Leif träffades när de var mycket unga. Först utbildade hon sig till läkarsekreterare men efterhand, efter första barnet, gick hon mer och mer in i företaget. Vid det här laget är de ett väl inarbetat team som utvecklat olika sidor av verksamheten och slipats i sina roller. — Det är Leif som lärt upp mig, säger Birgitta och det är sant men det var hon som på allvar skulle upptäcka inramandets potential. Det i sin tur gör att Teijlers Glasmästeri står på två stadiga ben, glas och inramning. Vördnad för bild och kund Birgitta har varit ordförande i Glasbranschföreningens egen ramgrupp Ramia, numera Inramningsgruppen, och den som startade en treårig KY-utbildning i inramning. När hon berättar om hur hennes intresse för ramen och bildens betydelse väcktes anas en livsuppgift. Ett kall. Med facit i hand kan hon notera att hon fick vara med om den explosionsartade utveckling av synen på konst som ägde rum på 70-talet. — Dittills hade inramning mest handlat om så kallad hötorgskonst, foton, affischer, broderier och klipp ur veckotidningar av kända konstnärers verk. Carl Larsson är ett exempel. Med våra dagars ögon var det konst utan större värde men Birgitta såg en annan sorts värde i det som lades fram på hennes arbetsbord. — Människor kommer med kanske det käraste de har och det GLAS 4.2017 / profilerna / Mästarbrev förvaltar arvet och knyter ihop gammalt med nytt Teijlers Glas över 100-åriga historia bygger på känsla för familjen, släkten och det kulturella arvets betydelse. Och på förmågan att se möjligheter, hitta nischer och driva hantverket till sin spets. Allt det som äkta paret Leif och Birgitta Restadh personifierar. Tillsammans med Leifs syster Anna-Lena och sonen Anders som nyss blivit fjärde generationens vd i företaget. Leif > 67