Utmärkt Malmö 1
och mer kända – namn som Björn Afzelius, Philip G
lass, Nina Persson och Elvis Costello agerar dragplåster – och dessutom helt nytagna bilder där musikmalmö är i fokus. Mats Bäcker Classics visas till och med 10 januari Havets kvinnor Det kallas för sumbisori. Ett högt visslande ljud som skapas när gammal luft byts ut med ny. Visslandet gör att utandningen går långsammare – och på så sätt behålls trycket i lungorna och dykaren kan klara fler dyk på kort tid. Denna speciella andningsteknik är utvecklat av Haenyeo. De fridykarkvinnor på ön Jeju söder om Sydkorea som samlar skaldjur, fisk och sjögräs till familjen medan männen är hemma och tar hand om hushållet. Denna sed som funnits i hundra- eller tusentals år låter kvinnorna vara ute och dyka upp till sju timmar på en dag där de kan nå ner på tio meters djup. Sjöfartens hus visar under hösten en utställning om dessa kvinnor som ger en inblick i en världsunik kultur som nu är upptagen på UNESCOS lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Haenyeo – havets kvinnor visas till och med sista januari Hassan Sharif Hassan Sharif var fram till sin bortgång 2016 en pionjär inom experimentell samtidskonst i Mellanöstern och skapade sina verk av billiga vardagsmaterial i protest mot en elitistisk konstvärld. Med vandringsutställningen Hassan Sharif: I Am The Single Work Artist introducerar Malmö Konsthall ett unikt konstnärskap från en del av världen som svensk publik sällan har möjlighet att möta. Sharif anses i dag vara en av 1900-talets mest inflytelserika konstnärer i regionen. Av yngre arabisktalande konstnärer ses han som en föregångare, men det är först nyligen som hans konstnärskap introducerats bredare i Europa. Vandringsutställningen Hassan Sharif: I Am The Single Work Artist är den hittills största och mest omfattade översikten av Sharifs arbete och hans första stora retrospektiva utställning i Europa. Trots den starka påverkan av västerländsk konst utvecklade Sharif ett eget konstnärligt uttryck, präglat av landskapet, samhället och den visuella kultur i vilken han levde, och de förändringar de genomgick under hans livstid. Hassan Sharif ville att konsten skulle finnas till för den breda allmänheten, inte bara för konstexperter och samlare. Det bidrog till att han tidigt började arbeta icke-kommersiellt i det offentliga rummet i emiratet Sharjah. Han skapade sina verk av billiga vardagsmaterial eller massproducerade föremål från marknader. Plastmuggar, bestick, flip-flops, filtar och billiga leksaker dög lika väl att skapa konst av som något annat – ett uttryck för hans kritiska hållning till den framväxande konsumtionskulturen i Gulfregionen efter upptäckten av olja. Många av verken i utställningen utforskar stadens och konsumtionssamhällets utveckling. Hassan Sharif, I Am The Single Work Artist visas på Malmö Konsthall till och med 10 januari 27