AMES 1
En dröm, menar han, är att så småningom gå från B
2B till B2C. – Det vi jobbar med idag kan liknas med ett avancerat facetime. Att tekniken kommer att nå konsumentledet och användas i människors vardag är självklart. Men när? Och hur? Självklart vill vi vara med då. Men vägen dit går genom det industriella segmentet, där vi är idag. Och därför måste vi framåt och utvecklas där. Han tar fram en grön penna och börjar rita ett diagram på whiteboardtavlan. – Här är tidsaxeln, och här är tillståndsaxeln, berättar han. Och naturligtvis vill vi hit. Han pekar på punkten högst upp i det högra hörnet. Man kan satsa på olika sätt, och både lyckas och misslyckas. Jag tror på iterering, att stegvis jobba mot sitt uppsatta mål. Han ritar en trappa i diagrammet. Så här! Sedan berättar han om vikten av vision och strategi. Om att identifiera det magnetiska tillståndet, dit man vill, skapa trygghet och medvetenhet hos alla medarbetare för att hitta vägen dit. Om att som ledare ”provrycka” och testa nya vägar, men inte glömma bort att vända sig om för att se till att man han de andra med sig. Han talar om ledningsgruppsarbete och att en lyckad ledning är en spegelbild av samhället, med olika erfarenheter, kunskaper och personligheter att ta tillvara på och utnyttja. Och om att jobba tillsammans. Han menar att förändringsprocesser i en verksamhet kan vara lite obekväma, men att de är nödvändiga för att komma vidare. Att de kan ta tid, behöva bollas fram och tillbaka innan det landar rätt. Och att beslut alltid ska fattas där informationen finns. – Och när man hittar en trygg strategi som fungerar - det är så det rockar, säger han. Att ständigt vara den som är på tårna, går i bräschen och identifierar möjligheterna och utmaningarna är en del av Jörgens personlighet. Men visst är det utmanande – även om det är roligt. Motion och rörelse är en viktig del av vardagen. För att orka i längden både fysiskt och psykiskt. Jörgen spelar golf och åker längdskidor. Han är medlem i Sya Skidklubb (ett medlemskap som dock inte blivit värst nyttjat den här säsongen) men åker gärna utför också. Sommartid blir det rullskidor. – Jag hämtar också energi hemma på gården utanför Vikingstad, berättar han. Genom att ta motorsågen och ge mig ut i skogen, eller genom att mocka efter de fem hästarna. Jag aktiverar mig gärna fysiskt i kombination med att göra nytta. Han skrattar och säger att när en hobby går överstyr – det är dådet blir en livsstil! Och när andra kanske köper en sommarstuga i lugnet någonstans, tänker han kanske snarare att en semesterbostad i Stockholm skulle ge omväxling till livet på landet. Han beskriver sig själv som extrovert, en ”resource finder”, som har svårt att sitta still och vänta, utan gärna är den som får saker att hända. Som brinner för förändringsarbete och utveckling. – Men när jag softar, när jag är klar med dagen – då lägger jag mig gärna i soffan och tittar på Netflix. Breaking Bad till exempel, det är en gudomligt bra serie. ” Det vi jobbar med idag kan liknas med ett avancerat facetime. Att tekniken kommer att nå konsumentledet och användas i människors vardag är självklart. Men när? Och hur? Självklart vill vi vara med då. Till våren väntar alltså nya utmaningar för Jörgen Remmelg. Att sätta sig in och lära känna ett nytt sammanhang, nya medarbetare och en ny kultur är spännande, och att få ge sig ut på nya marknader, träffa nya kunder och skapa nya relationer är fantastiskt kul, menar han. – Jag tror stenhårt på både marknaden och på våra produkter, säger Jörgen. Företaget har varit igång sedan 2007 och går bra, men vi ska öka fokus. I påsk flyttar vi också hela företaget till nyrenoverade lokaler bredvid restaurang von Dufva. En härlig plats där vi kommer att ha det naturliga vattenhålet, platsen att samverka på, runt den speciella, runda eldstaden. Dessutom kommer det underlätta för våra pendlare att vi ligger så nära resecentrum. Snön faller utanför fönstret i konferenslokalen på åttonde våningen i Mjärdeviskrapan, och våren som var på väg har kommit av sig. Tvära kast och snabba förändringar är dock en del i Jörgens vardag. – I den här branschen rör det på sig så otroligt fort, säger han. Det gäller att vara alerta, aktiva och ständigt aktuella för kunderna. Vi är definitivt inte ensamma på marknaden, så därför ska vi vara först och bäst. Jag har med mig en stor verktygslåda med erfarenheter inom strategiarbete, analyser och problemlösning och det ska bli oerhört stimulerande och utmanande att se till att få användning för detta i det lite mindre sammanhang som XMReality är. ® 27