AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR FOTO: PRESSBILD Josefin Dahlbe
rg är influencer och driver det egna företaget Oh La Moon. Hon har en blogg, en YouTubekanal, två poddar och har publicerat två böcker. FRAMTIDSJOBBEN: VAD GÖR EN INFLUENCER? Om 20 år beräknas många av dagens yrken att ha försvunnit – uppemot 50 procent kan försvinna, menar en del forskare. De kommer helt enkelt inte längre att behövas när tekniken och samhället utvecklas. Det kan låta oroväckande, men det behöver inte vara något dåligt. När gamla yrken försvinner ersätts de med nya yrken: med framtidsjobb, som de brukar kallas. I Thorengruppens artikelserie går man igenom olika framtidsjobb och hur det är att jobba med dem. Inom kort kommer du att kunna läsa om fler yrken med goda framtidsutsikter. Så vad är ett framtidsjobb? Framtidsjobb kan vara yrken där det i framtiden beräknas vara brist på arbetskraft och där det därför kommer att vara lätt att få anställning. Exempel på sådana yrken är systemutvecklare och svetsare. Det kan också vara yrken och branscher som kan komma att ta en större plats när andra försvinner. Så länge AI (Artificiell intelligens) eller ny teknik inte kan ersätta en människa i en yrkesroll – till exempel om det krävs social kompetens, konstnärlighet eller kreativitet – kan yrket fortsätta utvecklas i framtiden. Ett exempel på ett yrke som kan komma att utvecklas med ny teknik och som kräver kreativitet och fingertoppskänsla är influencer. Vad gör en influencer? En influencer skapar content till digitala plattformar i form av text, film och bild som ska engagera och väcka känslor hos mottagaren. Som influencer har du även en nära kontakt med dina läsare, svarar på kommentarer och mail och har hand om samarbeten. Du som person blir en ”produkt” och du måste därför kunna marknadsföra dig själv och vara villig att släppa in främlingar på djupet. Många tror kanske att influencers 44 bara tar selfies, men det ingår mycket mer än det i yrket. Influencers gör ofta flera kreativa saker samtidigt – de kan till exempel vara egenföretagare, författare och föreläsare samtidigt som de bloggar och har en YouTubekanal. En influencer är helt enkelt någon som influerar andra på många olika sätt och det ligger ofta ett hårt arbete bakom framgången. En del förutspår att vi snart kommer börja följa robotar på Instagram istället för riktiga människor, men även då måste en människa stå för kreativiteten och kunna skapa en passande robotpersonlighet. Kanske blir robotpersonlighetsdesigner snart ett vanligt yrke? Hur är det att arbeta som influencer? Frågan går till Josefin Dahlberg som förutom en blogg har en YouTubekanal, en Facebookgrupp med över 6000 medlemmar, två poddar, två publicerade böcker och det egna företaget Oh La Moon. Vad är det bästa med att arbeta som influencer? – Att jag får jobba med det jag brinner för – inspirera andra till att ta makten över sina liv och må bra. Och att jag är i fri i mitt sätt att jobba, jag kan lägga upp mitt jobb hur jag vill. Hur hittar du inspiration? – Genom att läsa, lyssna på podcasts, träffa nya människor och uppleva nya saker. Jag delar med mig av mina erfarenheter, vad som fått mig att må bättre i hopp om att andra ska uppleva samma sak. Hur tror du att influenceryrket kommer att utvecklas i framtiden? – Jag tror att fler och fler influencers kommer skapa sina egna varumärken (vilket många redan gör), att jobba med sig själv som varumärke är otroligt roligt men också slitigt. Jag tror att man i längden kommer behöva andra ben att stå på också, som ett eget varumärke som inte är beroende av att du som influencer måste dela med dig av ditt personliga liv varje dag. ® Hall Media blir nu en del av en större tidningsgemenskap där Amedia och Mittmedia har totalt 115 lokala tidningar i sin portfölj. AMEDIA OCH MITTMEDIA FÖRVÄRVAR HALL MEDIA FOTO: PRESSBILD Hall Media AB får nya ägare. Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse har tecknat ett avtal om att sälja tidningsgruppen till Amedia och Mittmedia. Hall Media består av tio abonnemangstidningar, åtta gratistidningar samt en egen tryck- och distributionsverksamhet. Hall Media AB är baserat i Jönköping och är med sina 70 000 abonnenter och över 250 000 dagliga läsare den ledande leverantören av lokala nyheter i Jönköpings Län, Kronobergs Län och Västra Götalands Län. De största dagstidningarna är Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen och Falköpings Tidning. Koncernen omsätter 500 miljoner SEK. Lovisa Hamrin, som är ordförande för Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse och som nu avyttrar Hall Media, säger att försäljningen är motiverad av det som är i regionens och de lokala tidningarnas bästa intressen: – Jag värnar mycket om både vår regions fortsatta utveckling och det fria och öppna samhället. Amedia är ledande i Norden på att driva en mångfald av olika tidningar och är mycket framgångsrika i sin digitala transformation med lokaljournalistik som affärsidé. Digitaliseringen driver på branschens konsolidering vilket gör det nödvändigt att ingå i ett större sammanhang för att finnas kvar. Därför är jag glad över att kunna ge Hall Media de förutsättningar som bolagets nya ägare har och som också krävs för att kunna fortsätta utvecklas i rollen som en samhällsutvecklande och lokalt närvarande aktör med egen journalistik i vår region, säger Lovisa Hamrin. Amedias vd Are Stokstad, som blir ny ordförande i Hall Media, säger att han är hedrad av det förtroende som familjen Hamrin har visat Amedia och Mittmedia genom försäljningen av det anrika företaget: – Vi kommer att bidra till tillväxten och utvecklingen för viktiga lokala tidningar i en central del av Sverige och se till att tidningarna och regionen har en tydlig röst i samhället, säger Stokstad och fortsätter: – Vår vision är att skapa starka, lönsamma lokala tidningar baserade på oberoende kvalitetsjournalistik. Detta motsvarar Jönköpings-Posten och de andra titlarnas historiska uppdrag. Bra lokaljournalistik är det bästa receptet för digital framgång. Avtalet innebär att Amedia direkt förvärvar 49 procent av aktierna i Hall Media. Mittmedia, där Amedia äger 20 procent, blir ägare till de andra 51 procenten. Genom de nya ägarna blir Hall Media en del av en större tidningsgemenskap. Amedia och Mittmedia har totalt 115 lokala tidningar i sin portfölj. Mikael Nestius, affärsansvarig för Mittmedia, är också glad över få med Hall Media i det lokala tidningssamarbetet. – Vi stärker nu ett efterfrågat partnerskap mellan viktiga lokala och regionala tidningar i Sverige. Samarbetet innebär att vi kan hålla teknik och andra kostnader nere, utbyta redaktionella erfarenheter och stödja varandra på annonsmarknaden, säger Mikael Nestius. Han påpekar att Mittmedias tidningar, genom att använda det han beskriver som ”Amedia-metoden”, har stärkts avsevärt under det senaste året. – Vi kommer nu att göra allt för att uppnå en god utveckling av Jönköpings-Posten och de andra titlarna på Hall Media, avslutar Mikael Nestius. ®