Årebladet Jul & Nyår 2021 1
FRÅN 1700-TALET F.KR. TILL IDAG PEPPARKAKANS HIST
ORIA TEXT: HÅKAN TORESSON FOTO: PIXABAY Inför den stundande julen kan det vara på sin plats med lite historiska tillbakablickar över något som i högsta grad förgyller smaklökarna för de allra flesta - pepparkakan. En pepparkaka är en småkaka som smaksätts med kanel, kardemumma, ingefära och kryddnejlika. Den äts året om, men brukar i vår moderna tid framför allt förknippas med advent, lucia och jul då svenska folket sätter i sig cirka tre ton. Pepparkakans tidiga historia är osäker eftersom det finns få säkra belägg. Den kan ha anor från Mesopotamien år 1700 f.Kr. - det så kallade ”Tvåflodslandet mellan Eufrat och Tigris i nuvarande Irak, Syrien och Turkiet där civilisationens vagga ofta förläggs. Det förekommer även uppgifter om att romerska krigare bar med sig pepparkakor som proviant i fält eftersom de höll länge utan att mögla. I den tyska staden Nürnberg tillverkades många pepparkakor under medeltiden och staden blev därför något av ett centrum. En teori är att pepparkakan kom till Sverige därifrån. Första dokumenterade ätandet av pepparkakor i Sverige dateras till 1300-talet, när nerskrivna kostnader för inköp av råvaror anger att man bakade pepparkakor till bröllopet 1335 mellan kung Magnus Eriksson och Blanka av Namur. 10 På 1400-talet användes peppar som ingrediens, vilket kan läsas på noteringar från Vadstena kloster. Kakorna bakades ofta av nunnor, och såldes året om som medicin i klosterapotek. De ansågs ha en lugnande effekt och lindra matsmältningsbesvär. På 1500-talet importerades fortfarande pepparkakor till Sverige. Bland bevisen för det finns ett brev skrivet av Gustav Vasa som ondgjorde sig över ett skeppsbrott utanför Öland där lasten av pepparkakor gick till botten. Numera har pepparkakan tappat sin betydelse som del i husapoteket och i stället blivit en småkakefavorit under jultider. De allra flesta tänker nog på runda eller hjärtformade kakor när man nämner just pepparkakor. Men historiskt var de första pepparkakorna formade som träd, grisar, änglar och naturligtvis hjärtan. Hjärtat som en symbol för kärlek, grisen representerar ett välmående liv och ängeln godhet. Pepparkaksrecept återfanns i svenska kokböcker först på 1700-talet och i samband med det blev pepparkaksbak i hemmen allt vanligare. Bland annat genom Kajsa Vargs ”Hjelpreda i hushållningen för unga fruntimmer”, utgiven 1755, vilket gav hembakandet ett uppsving. Under 1800-talet blev pepparkakan förknippad med julen. Även traditionen att bygga pepparkakshus som troligen har sin grund i bröderna Grimms saga om Hans och Greta som blev vida spridd. Till och med i Australien benämns pepparkakshus som ”Hansel and Greten house. ”Pepparkakshus brukar byggas under adventstiden, ofta kring Lucia och rivas och ätas upp i samband med julgransplundringen. Det finns en föreställning om att man blir snäll av pepparkakor. Det kan ha sin grund i den Nordiska unionskungen Hans som på1490-talet ordinerades av sin läkare att äta pepparkakor för att råda bot mot sitt dåliga humör. Ett apotek i Köpenhamn lär ha skickat hem flera kilo till kungen, vilket gav god effekt och fortfarande lever myten att man blir snäll av att äta pepparkakor. Pepparkakan har troligen fått sitt namn på grund av att folk i äldre tider inte alltid kunde skilja på kryddorna. En starkt kryddad kaka fick då allmänt namnet pepparkaka. Sedan 25 år tillbaka är 9 december pepparkakans dag. Källor: Danska Wienerbageriet, Wikipedia, Samhällsmagasinet, Historiehuset, Historiaglimtar Blogg. ÅREBLADET • TORSDAG 2 DECEMBER - TORSDAG 16 DECEMBER