Tidningen Energi 1
Vi har runt 20 olika varianter av nätstationer oc
h de kräver sina egna lösningar, säger Thomas Gustafsson. Vi har fått klura ut arbetsmetoder och installations material under projektets gång. Nu har vi egna kits som vi sätter ihop uppe på kontoret för att slippa hålla på med sådant ute i fält. Bosse Ivarsson, tekniker på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. A 32 NR 3 2021 TIDNINGEN ENERGI tt räkna på de minskade elkvalitetsproblemen och slitaget på komponenterna är ännu svårare. – Och den viktigaste fördelen med systemet är den ökade personsäkerheten, vilket är ännu svårare att räkna på då olyckor lyckligtvis är sällsynta. Men min bedömning är att felindikatorerna innebär en betydande förbättring på samtliga punkter, säger Joakim Flodberg som menar att den största utmaningen med projektet har varit att få till en helhetslösning med hårdvara från Protrol med bolagets existerande mjukvara och kommunikationssystem. Det har bland annat krävts en fiberutbyggnad parallellt med nätstationsmonteringarna. – Att lyckas knyta ihop säcken mellan de här delarna och få till ett användarvänligt system för dem i driftcentralen har ibland varit utmanande. En rekommendation till andra bolag är att överväga att upphandla en helhetslösning istället. En möjlig framtidssatsning för ESEM, som skulle öka effekten av felindikatorerna ytterligare, är att förse nätstationerna med fjärrmanövrering, alltså att frånkoppling och sektionering kan ske direkt från driftcentralen eller automatiskt. I så fall skulle många avbrott kunna kortas ned till sekunder. Tillbaka ute på fältet har Thomas Gustafsson och Bosse Ivarsson flera råd och lärdomar att dela med sig av. – Vi har fått klura ut arbetsmetoder och installationsmaterial under projektets gång. Nu har vi egna kits som vi monterar ihop i verkstaden för att slippa hålla på med sådant ute i fält, säger Bosse Ivarsson och visar upp en plastpåse med olika komponenter. Thomas Gustafsson håller med och poängterar vikten av förberedelser. – Vi har runt 20 olika varianter av nätstationer och de kräver sina egna lösningar. Så planera och dokumentera mycket i ett tidigt skede av projektet så teknikerna vet vad för sorts station det handlar om och hur felindikatorinstallationen ska monteras innan de åker ut. Då sparar man mycket tid, säger Thomas Gustafsson.