Aktuella Byggen 1
SPECIALBETONG räddar banvall Blocken är tillverka
de av Senad HLWC lättbetong med en densitet på 500 kilo per kubikmeter. En sträcka om 300 meter banvall i mycket dåligt skick har stabiliserarats med Senad HLWC lättbetongblock. Stabiliteten var dålig med risk för skred och deformationer på grund av lösa jordlager under banvallen. Historiskt har sträckan haft problem och har bland banarbetare kallats ”surhålet”. Spårets geografiska läge gör att det är avsett att fungera även som omledningsspår vid problem med stambanan, Ådalsbanan och Botniabanan. Många andra åtgärdsförslag diskuterades men valdes bort på grund av höga kostnader. Metoden med skumbetongblock är ny men bygger på gammeldags rustbäddar av trä. Rustbäddar byggdes med ett lager längsgående stammar i botten och däröver ett lager med tvärgående stockar. Principen med konstruktionen är att skumbetongelementen är densamma och ger en bättre lastfördelning på de lösa jordlagren, det styvar upp underbyggnaden. Vattnet ger dessutom en viss flytkraft på elementen som lättar upp tyngderna på den lösa jorden ytterligare. Skumbetongblocken är tillverkade av Senad HLWC-skumbetong med en densitet på 500 kilo per kubikmeter. Kravet på tillräcklig stabilitet för skredrisk uppfylls på hela sträckan. På skumbetongssträckan har lasterna reducerats jämfört med tidigare förhållanden och här förväntas inga framtida sättningar. Sättningar kan fortfarande ske på delarna före och efter skumbetongselementen men dessa bedöms bara ske i längdled och inte tvärs spåret så att spårvidden förändras. Tillverkning av betongblocken skedde i samarbete mellan Specialbetong Sverige, SBS, och ett entreprenadföretag, som bockade armeringskorgar med lyftöglor och transporterade betongblocken till arbetsplatsen. SBS tillverkad betongen och fyllde formarna. Efter en kort brinntid levererades blocken löpande ut till byggarbetsplatsen. Senad HLWC lättbetongelement och vald metod med schakt och successiv läggning ger en rationell framdrift och elementens storlek och läggningsmönster ger en solid självlåsande konstruktion som upplevdes enkel att få på plats. Blockens tyngd på ca 2,5 ton/st gör att det inte krävs så stora tunga maskiner för att hantera blocken både vid transport till arbetsplatsen och även på arbetsplatsen. De ingjutna fästena för lyftöglor som kunde skruvas av gjorde staplandet lätt både på upplag och sen vid installation på plats. Blockens storlek var bra anpassad i längd och bredd för att användas som lastfördelande lager under en järnvägskonstruktion med enkelspår. Systemet med att lägga blocken korsvis gör att blocken låste varandra. En fasförskjutning i längdled behövs för att inte få horisontella skarvar mellan varje etapp. Överytan på blocken i det första lagret kunde bli någon centimeter ojämn dels på grund av något ojämn höjd på de gjutna blocken och viss ojämnhet kunde finnas i schaktbotten. Ojämheter jämnades av med att sand fylldes ut och drogs av med bräda så att överytan blev jämn innan nästa lager skumbetongselement installerades. Blockens tjocklek kan och bör anpassas till vilken lastreducering man behöver i varje enskilt projekt men minst två lager bör göras för att låsa ihop och inte få genomgående skarvar. Telefon 010-585 90 90 sbsbetong.se