Fokus Solskydd 1
FOK US SOL SKYDD FAKTA: Branschen omsätter 5 milj
arder årligen. 3000 anställda. Ökar med många procent varje år. FAKTA Mattias Klasson: Ordförande sedan 2021 Har suttit i styrelsen i 20 år. Är Svenska Solskyddförbundets första arvoderade ordföranden. – Det är viktig med utbildning eftersom vi är en hantverksbransch som möter en ganska teoretisk marknad med mycket simuleringar och beräkningar. Vi behöver också veta sådant som vad som händer juridiskt om man lovar 20 grader och det inte blir det, säger han. I det arbetet ingår också en större närvaro i media med pressreleaser, fi lm, video, tv etc. Men framför allt ännu mer tryck på politiker och beslutsfattare. – Vi vill att solskydd ska fi nnas med i BBR. Redan i dag nämns vi på en massa ställen med vi vill att det ska vara mer ”skall” än dagens ”bör” och att solskydd ska ha ett begripligt system som till exempel kylskåp och andra vitvaror som mäts med olika energibetäckningar så som AA plus, säger Mattias Klasson. Synligheten och påverkansarbetet går hand i hand med en strävan efter en ökad försäljning av solskyddsprodukter. Där nämner ordförande några exempel. – I projektet 1000 förskolor på 10 år som ska byggas av Skanska har solavskärmningen fått vara med från början. Volymerna blir våldsamma och det är mycket utmaningar eftersom en del av förskolorna ska ha terrass och att skolan i dag måste kunna rymma många elever i varje klassrum. Ett annat roligt exempel är Arlanda hotell som ligger precis vid landningsbanan och man hör inget av fl ygplanen. Det säger mycket om solskyddsdelen som en ljudabsorberande faktor, avslutar Mattias Klasson.◆ Hotellrum med gardiner som skyddar mot ljud och ljus. Foto: Nordic Choice Hotels FOKUS SOLSKYDD 11