Fokus Solskydd 1
INTER V V JU ◆ En exteriör från Soltofta äldreboe
nde i Malmö. Installation av Skånsk Fönstermiljö AB. Foto: Skånsk Fönstermiljö AB T h: Skissernas Museum. projekt av Skånsk Fönstermiljö. Foto: Skånsk Fönstermiljö AB Johan Bengtsson vd. Skånsk Fönstermiljö AB Vad är det senaste inom solskydd? – Överlag är det bättre kvalitet på produkterna som levereras, större fokus på hållbarhet och att få fram fl er miljövänliga alternativ. Vilka trender dominerar på marknaden just nu? – Funktionella och smarta terrassmarkiser och pergola för att skapa bra utemiljö – gärna med tillbehör som frontrullgardiner. Invändigt blir det mer motoriserat med de nya uppladdningsbara motorerna. Man kan göra ”smarta-hem”lösningar, utan trassliga kabeldragningar. 14 FOKUS SOLSKYDD Vad är det som gäller inom färg och form? – Invändigt är det mer jordnära färger, på markiser är det övervägande enfärgat, men det börjar bli lite mer färg. Och ränder är på väg tillbaka. På vilket sätt är branschen trendkänslig, anser du? – Vi arbetar med färg och funktion, våra lösningar syns och vi tar mer plats i byggnaden i dag. Inredare och arkitekter vill leverera en helhet och då måste vi var med och erbjuda produkter som uppfyller deras krav. Vilka är de största skillnaderna mellan vad projektkunder och privatmarknaden efterfrågar? – Projektmarknaden ställer höga krav på oss och våra produkter. Produkterna ska exempelvis vara bedömda av Sundahus eller BVD, vara CE-märkta och vi ska erbjuda drift, skötsel, serviceavtal samt andra garantier. På konsumentsidan har vi inte dessa krav, men som konsument kan det vara tryggt att köpa sina solskydd av ett företag som leverera både till projekt och konsument, då fi nns bredden i företaget. ◆