Fokus Solskydd 1
MEDLEMSINTER V JU Pertti Pesonen med lång erfaren
het i branschen Sedan ett par år är han vd för företaget BAT Scandinavia, som levererar solskyddskomponenter till hela den nordiska marknaden. Företaget som har sitt moderbolag i Italien, ligger i Kungsbacka, där det bland annat finns en strategiskt placerad tillverkning av markisrör. P ertti Pesonen vill gärna lyfta fram vår bransch som både större och mer proff sig än vad många tror. – Jag hamnade i solskyddsbranschen för över tjugo år sedan, av en ren slump. Och trots att jag varit med länge träff ar jag dagligen branschkollegor med mer erfarenhet, för det är många som föds in i branschen, berättar Pertti. – Därför är vi ju många som verkligen är specialister på vårt område. Och eftersom vi säljer en ”trevlig” produkt, både gällande utseende, livslängd och med funktioner som löser problem, blir många också kvar i branschen. Han menar samtidigt att branschens utveckling har varit enorm. – För det första är vår bransch till största delen oerhört professionell nu, och så var inte alltid fallet förr. Sen har antalet lösningar blivit fl er och kvalitén på produkterna är också bättre. Dessutom har vi haft ett antal aktörer, som t.ex. Solskyddsförbundet, som har drivit på kunnandet och utvecklat program så att kunderna kan få relativt säkra besked om solskyddets prestanda, redan innan det är på plats. Vi ber Pertti Pesonen att fundera över branschens framtid och han säger, att när det gäller konsumentsidan så är solskydd en väletablerad produkt sedan 60-talet och han är säker på att mängden nya produkter och lösningar kommer att hålla marknaden stabil. – När det gäller den off entliga sidan är utmaningarna större. Det gäller att beställare tidigt uppmärksammar behovet av solskydd i ny- och ombyggnad och är beredda att satsa på bra lösningar trots kostnadspressen. Han menar också att byggsverige skulle tjäna på att ta tillvara det solskyddsbranschen har att erbjuda. – Men då måste man involvera både specifi ka kunniga konsulter och företrädare för solskyddsbranschen mycket tidigare i projekten, säger Pertti Pesonen och avslutar: – Det är alla aspekter sammantaget som ger en bra lösning; Arkitektens vision, val av glas och solskydd måste vägas mot vilken maxtemperatur som bör tillåtas, bländningsrisker och behovet. ◆ Pertti Pesonen vd BAT Scandinavia Det gäller att beställare tidigt uppmärksammar behovet av solskydd i ny- och ombyggnad och är beredda att satsa på bra lösningar trots kostnadspressen. Zenith är en markis med utdragbara armar på kvadratisk stång 30x50 mm och med total markiskasett. Bild från Bat Scandinavia FOKUS SOLSKYDD 35