AMES 1
Företagarnas vd Günter Mårder. FÖRDRÖJDA BETALNIN
GAR ETT PROBLEM Långa betalningstider skapar växande problem för företag, det visar en undersökning genomförd av inkassoföretaget Intrum Justitia som presenterades tidigare i år. Rapporten är baserad på en undersökning som gjordes i 29 europeiska länder mellan januari och mars i år, däribland Sverige. TEXT: CAMILLA JOHANSSON F rågorna som ställts angående kunders villighet att hålla överenskomna betalningstider har gällt både där kunderna varit andra företag, privatpersoner och offentliga inrättningar. De tre visar det sig att inköpande företag är de som är minst benägna att hålla betalningstiden och i stället dra ut på betalningen längre än vad de levererande företagen känner sig bekväma med, och det visar sig att dominerade företag på marknaden använder leverantörer som banker genom att dra ut på betalningstiden både 60, 90 och 120 dagar. På ett seminarium Företagarna höll i samband med offentliggörandet av rapporten konstaterar Företagarnas vd Günter Mårder att utvecklingen inte är acceptabel. – Det som är mest oroande är att betaltiderna blir längre, och att fler företagare känner sig pressade till att acceptera längre betaltider. Här går utvecklingen åt helt fel håll, säger Günther Mårder. Rapporten konstaterar att trenden ökat under förra året, och att det nu gått så långt att små företag upplever sin existens hotad på grund av uteblivna eller fördröjda betalningar. När frågan ställdes om man upplevde att betalningstiderna fördröjdes längre än vad man klarade av så svarade, av de tillfrågade svenska företagarna, 65 procent ja, jämfört med 47 procent i början av 2016. Man kan dock se att medan de fördröjda betalningarna från privatkunder minskat sedan förra året, och legat stilla från offentlig sektor, så är det andra företag vars fördröjning ytterligare ökat, och när möjliga förklaringar skulle ges av de drabbade företagen så visade det sig att medan 69 procent förra året svarade att det berodde på administrativ ineffektivitet så hade den siffran i år sjunkit till 67 procent. Även ekonomiska svårigheter som förklaring hade sjunkit till 56 procent från 60 procent. Det som däremot ökat var den avsiktliga förseningen, från 64 procent 2016 till 69 procent i år. Det ligger högt över det europeiska genomsnittet på 55 procent. På frågan vad som gör det lättare eller svårare att driva företag i Sverige så svarade 72 procent av de tillfrågade att attityden från regeringstjänstemän gör det svårare, något som även det sticker ut från det europeiska genomsnittet på 50 procent. Merparten av de svarande företagen, 79 procent, hade en personalstyrka på upp till 19 anställda, och den största gruppen, 25 procent, var grossister och återförsäljare. Bland Intrum Justitias tips för att motverka försenade betalningar nämns bland annat nödvändigheten av att verkligen känna sin kund, teckna klara kontrakt, kontinuerligt kontrollera både likviditet och adress för kunder samt att agera omedelbart när betalning uteblir. n 40