AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN FOTO: MAGNU
S BERGSTRÖM ETC LÄGGER NED 15 TIDNINGAR Medarbetarna på ETC har informerats om att alla papperstidningar som inte når upp till det antal prenumeranter som krävs för presstöd läggs ned. Totalt räknar man med att 15 titlar berörs. Vinnarna: Magda Gad, Emma Frans, Dan Josefsson, Anna Nordbeck, Johannes Hallbom, Jakob Larsson, Åsa Erlandsson och Tom Aland DE VANN I STORA JOURNALISTPRISET Den 23 november delades årets Stora Journalistpriset ut. Vi har hela listan. Stora Journalistpriset instiftades av Bonnier AB redan 1966 i syfte att främja goda yrkesprestationer inom journalistiken. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor och juryn består av tolv ordinarie ledamöter och tre suppleanter från hela Mediesverige. Stora Journalistprisets prisceremoni äger enligt traditionen årligen rum i november i Operans Rotunda i Stockholm. ÅRETS BERÄTTARE Åsa Erlandsson – “Det som aldrig fick ske” “För att hon genom virtuos berättarteknik kryper in under skinnet – på både mördare och läsare – och därmed får oss att inse vidden av ett av de värsta rasistdåden i svensk historia.” ÅRETS FÖRNYARE Magda Gad (Expressen) – rapportering från fronten “För att hon med skyddsväst men utan filter tar med sin breda publik till fronten och förnyar krigsjournalistiken i en folkbildande och ständigt pågående dialog.” ÅRETS RÖST Emma Frans “För att hon så underhållande tar striden mot faktaresistensen och med vetenskaplig skärpa avslöjar nätets seglivade myter.” ÅRETS AVSLÖJANDE Dan Josefsson, Anna Nordbeck, Johannes Hallbom och Jakob Larsson (Dokument inifrån, SVT) – “Fallet Kevin” “Genom nitiskt detektivarbete hittade de ett borttappat alibi, aldrig visade förhör och avslöjade en 19 år gammal polisiär sanning som falsk i ett berättande i världsklass.” LUKAS BONNIERS STORA JOURNALISTPRIS Tom Alandh “En personporträttens mästare som i decennium efter decennium med värme och nyfikenhet skildrar hur det är att leva och dö i Sverige.” n För att kunna få presstöd behöver en tidning ha 1 500 prenumeranter eller fler, något som alltså femton av ETC:s produkter inte når upp till. Enligt uppgifter till Medievärlden kommer ett 20-tal heltidstjänster att varslas. ETC-ägaren Johan Ehrenberg bekräftar till tidningen att det pågår en diskussion om att varsla personal, men kan inte säga exakt hur många anställda som drabbas. – Det är inte riktigt klart än. Men som det ser ut nu måste vi lägga ned samtliga lokaltidningar, så det är klart att det är många människor som drabbas. Nästa steg blir att diskutera detaljerna med facket, säger Johan Ehrenberg. Den lokala fackklubben är så klart en aning bekymrad. – Det som händer är naturligtvis jättetråkigt. Främst för våra medlemmar som varslas, men det är också en tung tid för alla medarbetare på ETC. Beskedet kom som en chock för många. Många anställda är ledsna och förvånade. Att titlarna läggs ned har också en innebörd som sträcker sig längre än bara för oss på företaget, och som påverkar mediemångfalden, säger Sam Linderoth, journalistklubbens ordförande på ETC till tidningen Journalisten. n MEDIAMARKT LANSERAR NYA TYSKAR ”Eko-tyskan”, ”Opera-tysken” och “Modelltyskan”. Så kallas de tre nya karaktärer som introduceras i årets julkampanj från Mediamarkt. Fyra filmer har tagits fram, i samarbete med byrån Brindfors. – Vi har gjort en egen tolkning av den tyska varumärkesplattformen som fokuserar på att teknik ska vara roligt och lustfyllt. Med glimten i ögat fortsätter vi att driva med vårt tyska ursprung i julkampanjen, kommenterar Mia Lund Hanusek, 58 marknadsdirektör Mediamarkt. Kampanjen visas i fyra veckor, fram till jul, och kommer även gå att se i form av kortare klipp på Youtube. – Vår ”tyska” värld är anpassad för dagens krav på snabbhet och variation av kanaler, det ska fungera både i en 6-sekunders bumper på YouTube, i sociala poster, likväl som det ska göra ett bra jobb i en traditionell flyer på hallmattan eller som golvdekor i varuhusen, säger Patrik Reuterskiöld, kreatör på Brindfors, i ett pressmeddelande. n