Vinjett specificering Väggpass PEDRO MALABIA ”Man
har insett värdet av damlag” Spanien var nära att slå ut USA i dam-VM. Bakom lyftet för spansk damfotboll finns inspiration från Sverige. Magasinet Fotboll har träffat Pedro Malabia, ansvarig för damfotbollen på La Liga. text & foto: Juan Martinez Atlético, Barcelona, Valencia och nu Real Madrid. Vad beror de spanska storklubbarnas nyväckta intresse för damfotboll på? – Jag tror att man ser det som ett sätt att bygga varumärke. Klubbarna har börjat förstå värdet av damfotboll, inte enbart ur jämställdhetsperspektiv utan även som produkt. Man blir helt enkelt starkare med två seniorlag på elitnivå. Hur förklarar du boomen inom spansk damfotboll? – Med strategi och vilja. Ligaorganisa tionens ledning fick klubbarna att förstå värdet av att ha damlag. Vi antog en strategi där en viktig del var att synliggöra damfotbollen och börja tro på produkten. Fanns det något motstånd? – Det gick faktiskt ganska lätt. Vi fick med oss de stora klubbarna. Det handlade mer om att övertyga allmänheten om att damfotboll är bra. Hur har samarbetet mellan den spanska liga organisationen La Liga och EFD sett ut? – När vi ville växa tyckte vi att det var viktigt att bygga allianser med starka partner. Vi ville utbyta kunskap, lära oss av andra ligor. Där var EFD en viktig partner. Vi vill bli som EFD med sin starka tradition av att utveckla klubbar. Hur ser man i Spanien på svensk dam fotboll? – Sverige är ett av de största och bästa länderna på damsidan. Dels vad gäller spelarnas talang och kvalitet, dels för att man tror på damfotbollens potential. EFD har jobbat framgångsrikt, inte minst med det kommersiella. Och man gör det utan att ha tillgång till de stora varumärken som exempelvis PSG, Barcelona och Chelsea har. Pedro Malabia är högste chef för damfotbollen på spanska La Liga, och har tidigare varit tävlingschef för damsidan på Fifa. magasinet fotboll 3/2019 11