Omtanke 1
»...när de fått höra sitt barns berättelser har d
e blivit mer motiverade att hålla sin nykterhet« andra dagar inte. Den oförutsägbarheten gör att barnet till exempel inte vågar ta hem kompisar, säger Helén, som också har egen erfarenhet av att växa upp med en pappa som drack för mycket. BARN SOM VÄXER upp med missbruk i sin familj bär ofta på en ständigt malande oro i kroppen. – Det är inget annat än försummelse, på flera plan. Vi brukar tala om ”stenen i magen” och det är den oro barnet bär på. Det är den som kan göra att man kan utveckla ett eget beroende. Så var det för mig och det krävde behandling, säger Lars. Childrens Program vänder sig till barn på 7-12 år och har fokus på barnet. Den förälder som är i slutet av sin primärvårdsbehandling eller i eftervård och har en nykterhet om minst 30 dagar kan vara i ett bra läge att genomföra detta tillsammans med sitt barn. DAG ETT FÅR barnen kunskap om beroendesjukdomen genom olika övningar och lekar. De får rita eller skriva om en händelse och även skriva ett brev till själva missbruket. Syftet är att avlasta skuld och skam för barnet genom att de förstår att de inte kan påverka sin förälders beroende och att det inte är deras fel. Man poängterar att föräldrarna inte är dåliga personer, men de har gjort dåliga val. De läser om den tecknade figuren Beamer, som med sin glödlampa till huvud beamar ut sina känslor i olika färger. Båda hans föräldrar är beroende av alkohol och barnen känner igen sig i honom och de situationer han befinner sig i. – Han förklarar också på ett enkelt sätt vad behandling och tillfrisknande är, som vi kallar B+T. Beamer finns också som en docka och är med i gruppen, säger Helén. 46 | www.ssil.se Stenarna med olika känslor ligger som tyngder i ryggsäcken. Dag två får barnen tala om känslor och lära sig att alla känslor är okej. Syftet är att barnen genom teckningar och berättelser ska få uttrycka de känslor de gått och burit på under missbruket då det inte funnits varken plats eller tid för dem. DE HAR OCKSÅ en känsloryggsäck till hjälp att förstå sina känslor. Den är fylld med stenar målade med obekväma känslor. Barnen får prova att släpa på ryggsäcken och ta ut en sten i taget och beskriva hur de har upplevt den känslan som står där. När alla stenarna ligger utspridda på golvet känns ryggsäcken väldigt lätt. Det blir en fin symbolik för att beskriva att det viktigt att prata om hur man mår. – Dag tre och fyra i programmet jobbar barn och föräldrar tillsammans på barnets villkor på ett sätt de inte tidigare gjort. Barnen har under de första två dagarna tillsammans med ledarna fått hjälp att sätta ord på och bearbeta sina upplevelser, och när de träffas tillsammans med sina förälder blir det tydligt för föräldrarna hur barnet har påverkats av missbruket. Föräldrar som genomgått programmet har berättat för oss att när de fått höra sitt barns berättelser har de blivit mer motiverade att hålla sin nykterhet – att vara i tillfrisknandet. ATT ÖVNINGARNA GÖRS i grupp, ger en extra känsla av att inte vara ensam. Under dagarna talar man också om trygga platser och trygga personer, att be om hjälp och verktyg för att kunna må bra. Detta varvas med lek och aktivitet – Vår erfarenhet är att barn vill berätta om vuxna vill lyssna, säger Lars. Lars och Helén önskar att Childrens Program skulle vara en naturlig del av en