AI delårsrapport Q1 2020 1
DELÅRSRAPPORT 2020 | I.A. HEDIN BIL AB | 1 JANUAR
I - 31 MARS VD Anders Hedin har ordet Under första kvartalet hade Hedin Bil större intjäning än något tidigare första kvartal på grund av genomförda effektiviseringar och digitalisering av erbjudande och interna processer. Året inleddes starkt och de satsningar vi gjort under de senaste åren i effektiviseringar och digitalisering fortsatte att ge effekt. I och med introduktionen av nya utsläppsregler per årsskiftet är 2020 året då biltillverkarna skiftar fokus till alternativa drivmedel inom EU för att undvika höga bötesbelopp. Det skapar möjligheter i försäljningen av både nytt och begagnat. Marginalerna förbättrades inom både bilförsäljningen och servicemarknaden, samt i Sverige och Norge. Belgien påverkades negativt av en nedstängning av verksamheten från den 18 mars på grund av belgiska statens hanterande av Covid-19. I enlighet med vår filosofi att snabbt agera på både möjligheter och risker lade vi tidigt omfattande besparingspaket som skall hjälpa oss igenom Covid-19 krisen. Sedan dess har utvecklingen varit olika på olika marknader. Sverige är den av våra hemmamarknader som hållits mest öppen, vilket vi också kan se i försäljningsstatistiken. Norge har stängt delar av samhället och i andra änden befinner sig Belgien som när detta skrivs hållit stängt i över sex veckor. Där kan vi nu se en långsam öppning igen. Orderingången har samtidigt minskat avsevärt, hela den svenska marknaden har minskat med 30% - 40% sedan mitten av mars och vi har överlag klarat oss något bättre. I Norge hade vi leveransminskningar i nivå med marknaden som påverkats i något högre utsträckning än i Sverige. Vår orderingång är emellertid starkare än för marknaden som helhet. Detta sammantaget kommer att ge effekt under det andra kvartalet och möts med kostnadsbesparingar som successivt får genomslag under samma period. Glädjande är att våra verkstäder är fullbokade både i Sverige och i Norge. I Belgien öppnar samhället successivt och vi räknar med att nå ungefär 50% kapacitet i verkstäderna efter öppnandet. Vi har naturligtvis också uppdaterat våra riktlinjer både i bilhallarna och i verkstäderna för att våra kunder och medarbetare skall känna sig trygga med att risken för smittspridning är begränsad. Vi arbetar kontinuerligt för att hålla nere våra kostnader och för att ha ett lager i balans både vad gäller pris och modeller. Samtidigt är fortfarande större delen av marknaden intakt, vilket gör att vi i ännu högre utsträckning fokuserar på aktiv kundbearbetning och erbjudanden för att minska de negativa effekterna av nedgången. Under de 35 år vi varit verksamma har vi framgångsrikt hanterat både uppgångar och nedgångar i marknaden och vi agerar kraftfullt för att stå starkare även när denna krisen är över. Anders Hedin 8