Energigas 1
I korthet Nordstream 2 klar I början av september
slutfördes bygget av gasledningen Nordstream 2, som går mellan Ryssland och Tyskland. Den första delen av ledningen har börjat fyllas på med gas för att bygga upp ett tryck och enligt operatören möjliggöra tekniska tester, rapporterar TT. Vätgasstation i Borlänge Det norska vätgasbolaget Nel har skrivit avtal om att bygga en vätgastankstation till transportföretaget Maserfrakt i Borlänge. Stationen ska vara i drift senast under det fjärde kvartalet 2022 och kommer att betjäna tunga fordon, enligt ett pressmeddelande. Småskalig vätgas i Sjöbo Kommunalägda Sjöbohem satsar på småskalig vätgasproduktion. Vätgasen ska användas som fordonsbränsle men även fungera som reservkraft och kunna omvandlas till el igen i en bränslecell. Samarbete för mer biogas Arla och Gasum utökar sitt samarbete för att säkra tillgången på biogas och biogödsel. Målet är att kraftigt öka möjligheten för Arla bönder att leverera gödsel för produktion av biogas och biogödsel. Biogasen ska användas som fordonsbränsle i tung trafik. I dag har Arla tio gasdrivna lastbilar och ytterligare tre är på gång innan årets slut. Ökad användning av biogas Total biogasanvändning i Sverige 0 1 2 3 4 5 terawattimmar Produktionen av vätgas i Gävle hamn väntas starta 2023. FOTO: GÄVLE HAMN Hamnar vill producera egen vätgas Hamnarna i både Gävle och Göteborg har planer på att börja producera vätgas inom ett par år. I Gävle är det energiföretaget Svea vind offshore som har tecknat avtal med Gävle hamn om att börja producera vätgas med hjälp av havsbaserad vindkraft. Preliminär start är 2023. Vät gasen är tänkt att användas av både industrier i regionen och som drivmedel för vägtransporter. Inledningsvis räcker vät gasen till att driva 20–50 lastbilar. Mer biogas för stålproduktion 2015 Källa: Energigas Sverige 2020 Vision. SSAB:s planer för fossilfri ståltillverkning kräver stora mängder biogas i Oxelösund. Biogas Research Center (BRC) driver en för studie med Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och SSAB för att undersöka hur mycket biogas som skulle kunna produceras för att driva på omställningen inom industri, transport och jordbruk i Sörmland. Flera lösningar är aktuella för att nå visionen, enligt BRC. 10 ENERGIGAS NR 4 2021 Biogas behövs i industrin. Termisk förgasning av restprodukter från skogen, nya anläggningar för rötning av avfall och restprodukter samt inköp av flytande biogas behövs. Lantbruket kan producera mer biogas och biogödsel genom rötning av djurgödsel och effektivare växtodling. Då binds kol till marken vilket gör stor klimatnytta, enligt BRC. Transportföretaget Maserfrakt ska stå för leveranser av vätgas för fordonsdrift. Enligt en ny forskningsrapport från Högskolan i Gävle skulle vätgasdrivna lastbilar kunna minska utsläppen från transporter till och från Gävle hamn med 70 procent. Norskt samarbete I Göteborg är det Göteborgs hamn och det norska energibolaget Statkraft som planerar en produktionsanläggning för vätgas med driftstart 2023. Inledningsvis ska anläggningen ha en produktion på cirka två ton vätgas per dygn. Parterna har ingått ett avtal för att utreda möjligheterna för en anläggning av mellanlager och etablering av en tankstation inom hamnområdet. –Vätgas skapar en potential att ersätta diesel inom samtliga transportslag, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs hamn. Nu inleds en förstudie med fokus på säkerhet som beräknas vara klar i början av 2022. Biogen koldioxid kyler isbana Stockholm. Återvunnen koldioxid från biogasframställning används när Stockholms stad moderniserar kyl och värmesystem på sin idrottsanläggning i Kärrtorp i södra Stockholm. Isbana och ett antal byggnader ska utrustas med den hållbara tekniken som tidigare även installerats på Zinkensdamms idrottsplats på Södermalm. Arbetet utförs av Labkyl för att minska energi behovet och minimera klimatpåverkan.