TEMA SOLCELLER Förmedlaren Fredric Känngård, Volt
ify VOLTIFY ÄR ETT försäljnings- och marknadsföringsbolag med solceller som produkt och villamarknaden som primärt fokus. Voltifys affärsmodell bygger på att hitta kunder för att sedan para ihop dem med rätt installatör. Hur fungerar er affärsmodell? – Voltifys affärsmodell bygger på Med Otovos lösning är det möjligt att leasa solcellspaneler till ett överkomligt månadspris. Foto: Otovo. Lars pekar också på en ökad integration av olika energikällor. – I Nederländerna har Vattenfall tex en anläggning som kombinerar solkraft med vindkraft och batterier. Detta förutsätter såklart att det finns goda förutsättningar både för vind och sol. – Jag tror att takintegrerade system kommer att bli vanligare, och att vi får se allt fler standardiserade produkter inom det området säger Erik Wallnér på Solcellskollen. Det finns också en del ”bubblare” inom solcellsteknik. Tvåskiktsprodukter, till exempel, lösningar med två skikt halvledande material som ligger över varandra och gör att panelen kan ta upp en större del av solljuset. I teorin ska det gå att öka potentialen hos dagens solceller med ytterligare 50 procent. Det är dock tekniker som idag har en bit kvar till färdiga produkter. När det gäller priserna på produkter så tror Erik på en fortsatt nedgång. – Störst är potentialen för parker och större installationer. För vanliga villainstallationer kommer det vara lite svårare att komma ner i pris med tanke på att arbetskostnaden för montaget redan är en så stor del av priset. DEN MODERNA HANTVERKAREN 4 2021 36 att vi har installatörer som kan installera solceller från Sundsvall ned till Skåne, och att installatörerna också har exklusivitet i de områden där de kan installera. Vår kompetens ligger i att driva stora volymer av solcellsanläggningar och fylla installatörernas orderböcker. Och eftersom vi kan driva stora volymer så kan installationsföretagen i sin tur ofta ge oss konkurrenskraftiga villkor. Hur väljer ni ut installationsföretagen som ni jobbar med? – Duktiga installatörer har ju som Solcellsanläggningen på spa- och konferenshotellet Yasuragi i Stockholm producerar årligen 119 MWh. Avslutningsvis några ord om en aktör som stått för något av en innovation i solcellsbranschen. Företaget Otovos har nämligen lanserat möjligheten för alla med ett hustak i Sverige att bidra till den gröna omställningen helt utan installationskostnad, genom att leasa solcellspaneler till ett överkomligt månadspris. Konceptet är faktiskt inte nytt. I länder som USA är det tvärtom vanligt med uthyrning av solceller. Startpris för Otovos leasing-tjänsten uppges vara 349 kr per månad. Då ingår allt installationsarbete samt service av Otovos certifierade installatörer. ✖ Någon framtidsspaning att bjuda på? – Solceller och elbilsladdare känns som en ganska självklar kombination i dagsläget. Det är de två produkter som är absolut hetast för tillfället. Det finns också ett jättestort intresse för batterier och lagring av energi i hemmet, men där finns också en del utmaningar. Batterierna är fortfarande för dyra, och det finns en del frågetecken för hållbarheten över tid. Kostnaden är fortfarande för hög för att kunna lagra en förhållandevis liten effekt. De flesta vill ha batterier, men när de ser att kostnaden för batteriet i princip är lika stor som för solcellsanläggningen är de oftast inte lika intresserade längre. ✖ regel påvisat bra case som de jobbat med. Under åren som jag jobbat med solceller så har jag varit i kontakt med en mängd installatörer med olika erbjudanden och kvalitéer, så utifrån det finns en bred kunskapsbas om vilka som gör ett jobb med den kvalitet vi står för. Viktigt är också vilken kvalitet på produkterna och utrustningen, och kanske inte alltid tar det billigaste. Att man har bra och höga värderingar om vad man vill sätta upp på kundernas tak.