Tillsammans i Mälardalen Sida 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2 Nyheter Buss, tåg
– eller både och? Inom TiM får vi ofta frågan varför vi kör buss på vissa sträckor och tåg på andra. Båda trafikslagen har sina för- och nackdelar. Bussens fördel är framför allt flexibiliteten, med möjlighet till stopp på många platser inom samma ort. Tåget är ett masskommunikationsmedel som pas- sar bäst på längre sträckor med få uppehåll. Det måste också finnas tillräckligt många resenärer, då antalet sittplatser är betydligt fler i tåg än i bussar. Jag åkte för några dagar sedan premiärtåget mellan Örnsköldsvik och Umeå på den nybyggda Botniabanan. Ombord fanns många som tidigare åkt bussen till jobbet eller universitetet, glada pendlare som nu hade fått halverad restid och högre komfort. Inom TiM handlar det dock inte så mycket om antingen eller, utan både och. Tåg och buss i samverkan. De ska inte konkurrera om samma kunder. Bussystemet används för kortare sträckor, gärna också för anslutningar till och från tågen. Tillsammans bildar tågen, bussarna – samt tunnelbanan, spårvagnarna etcetera – ett sammanhängande trafiksystem. Jag åker själv mycket kollektivt och tycker det är intressant att läsa Caroline Helmerssons berättelse på sidan 13 om två kvinnors diskussion. Själv lyssnar jag mycket på ljudböcker, men ibland kan jag ha spelaren avstängd och lyssna ändå. Det händer alltid något intressant ombord. En som reser med oss varje dag är Svante Axelsson från Uppsala. Svante frågar sig varför det är skatterabatt på företagsbilar och friskvård, men inte på cyklar och resor i kollektivtrafiken. Skatterabatt eller inte – vi borde ändå premiera sådant som är bra för oss själva. När jag kommer till jobbet står det oftast 3–4 personer och väntar på hissen. Detta i ett hus som bara har fyra våningar! Vill man spara steg kan man ju ta tre steg åt gången, vilket spar tid, ökar energiåtgången och bättrar på konditionen. Jan Kyrk, vd TiM AB Avgång varje kvart iNyköping Nu har det blivit ännu lättare att åka buss – och att lämna bilen hemma. I alla fall om du bor i Nyköping. Sedan den 22 augusti kör nämligen Länstrafiken tätare turer i stadstrafiken. I praktiken innebär det att stadsbussar med nuvarande linjenummer 165 och 166 i Nyköping avgår var 15:e minut i högtrafik, det vill säga klockan 05.00–09.00 samt 15.00–18.00 på vardagar. Det betyder att utbudet på dessa bussar ökar med hela 40 procent. I lågtrafik går bussarna varje halvtimme. Trosabussen – nu också på helgerna I maj rullade Länstrafiken Sörmland till många resenärers glädje igång expressbusslinjen Trosa–Vagnhärad–Stockholm på vardagarna. På kundernas önskemål har trafiken nu också utökats till helger. Helgturerna började rulla i juli och till skillnad mot vardags- turerna stannar de också i Kungens Kurva med populära resmål som bland annat Ikea och Heron city. Läs mer på www.trosabussen.se och www.lanstrafiken.se Vill du påverka trafikinformationen? Tycker du att du får bra information när du åker tåg? Fungerar utropen och skyltningen? Har du tankar om hur informationen kan göras bättre? Anmäl dig till Trafikverkets resenärspanel och hjälp oss att göra det ännu enklare att resa kollektivt,www.trafikverket.se/ resenarsrespons TiM har fått en lillasyster i norr I slutet av augusti invigdes Botniabanan längs Norrlandskusten. Inledningsvis avgår fem tåg per dag i varje riktning mellan Örnsköldsvik och Umeå. Om ett år rullar dessutom hela Norrtågs trafiksystem igång med helt nya fordon på fem olika linjer från Sundsvall i söder till Luleå i norr och Narvik/ Trondheim i väster. – När man skapade trafikupplägget för Norrtåg var TiM en viktig förebild och inspirationskälla, berättar Jan Kyrk, regionansvarig för SJs trafik i Östra och Norra Sverige. – Sammanlagt bor det cirka 1,2 miljoner människor i de fyra Norrlandslänen, som tillsammans utgör 60 procent av Sveriges yta. Bättre tågförbindelser, tätare avgångar Inom Trafik i Mälardalen (TiM) samverkar SJ, VL, UL, SL samt Länstrafiken i Örebro och Sörmland för ett gränslöst resande. Tillsammans vill vi förenkla vardagen för dig som reser kollektivt i Mälardalen. Med våra kombinationsbiljetter TiM komplett och TiM kombi tar du dig enkelt från dörr till dörr oavsett hur många byten eller färdmedel som behövs för att komma fram. Vill du veta mer? Läs på www.tim.se 2 Tillsammans i Mälardalen finns ombord på SJs dubbeldäckare, samt hos SJ Resebutik och TiMombuden i Mälardalen. Bläddra i vårt pdf-arkiv och teckna en e-prenumeration på tim.se/tidningen. Ansvarig utgivare: Jan Kyrk, vd@tim.se Kontaktperson: Klas Bringert, koordinator@tim.se, 010-751 59 18 Produktion: Publik TiM var en viktig förebild för Norrtåg och nya Botniabanan. Grafisk form: Jamendåså Tryck: Ljungbergs tryckeri Bild sidan ett: Fredrik Hjerling Redaktionsadress: TiM AB, c/o SJ Affärsutveckling, 105 50 Stockholm Kundtjänst: 0771-846 846 Webbplats: www.tim.se Alla reportageresor har gjorts med kollektivtrafik. och gemensamma biljetter lockar fler människor att resa med kollektivtrafiken, vilket också gynnar den regionala utvecklingen, säger Jan Kyrk. Läs mer på www.norrtag.se
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16