Tillsammans i Mälardalen Sida 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7 Vilket färdmedel f
öredrar du och varför? ulla-britt holmé, sala – Jag åker mycket tåg när jag ska jobba i Stockholm, eftersom det är mer miljövänligt än bil. Det är bekvämt. Jag brukar passa på Buss eller tåg Vilket är bäst? Mellan många orter finns det både tåg- och bussförbindelser. Men vilket färdmedel är egentligen bäst – för miljön, ekonomin och resenärerna? – Det finns inget generellt svar utan det beror på omständigheterna, säger trafikplaneraren Eje Larsson, ansvarig för tågfrågor hos Länstrafiken Mälardalen och ordförande i TiM:s arbetsgrupp Planering & Kvalitet. Buss eller tåg? Ja, det beror på omständigheterna. Tåget är snabbare och sväljer fler resenärer, men är betydligt kostsammare än busstrafik och är ibland även opraktiskt. Framför allt måste man skilja på företagsekonomiska och samhällsekonomiska kalkyler, menar Eje Larsson. – Långväga linjer som till exempel Stockholm-Göteborg är företagsekonomiskt lönsamma för tågtrafik. Men på andra sträckor kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt med tåg, trots att det inte är företagsekonomiskt lönsamt, säger han. Det kan till exempel handla om att man satsar på tåget av miljöskäl, eller att stadsbor som jobbar långt utanför staden ska kunna dagpendla. För många företag i norra Uppland är det till exempel nödvändigt med goda kommunikationer till och från Uppsala. Då är Upptåget det överlägset bästa alternativet. Ett aktuellt exempel där bussen dock vin- ner mark framför tåget är sträckan Sala– Uppsala. Den senaste tiden har busstrafiken ökat successivt på sträckan för att nå nivåer som den aldrig nått tidigare. – Med det nuvarande buss- och tågutbu- det skulle man på tre dagar kunna tömma Sala tätort. Samtidigt är det väldigt få som väljer tåget, säger Eje Larsson. Varför då? – I Uppsala finns många verksamheter i de västra stadsdelarna, få passagerare ska in till själva resecentrum. Bussarna gör att man kan hoppa av direkt på rätt ställe istället för att åka tåg till centrum och sedan byta till buss och åka tillbaka en bit. Generellt drar sig våra resenärer för att välja resor med många byten. Närheten viktig Hur tågstationen ligger placerad i bebyggelsen spelar också in för om resenärerna väljer bussen eller tåget. I till exempel Vattholma norr om Uppsala ligger stationen lite utanför bostadsområdena. – Vattholmaborna tar sig inte så ofta till tågstationen, trots att det bara tar 14 minuter till Uppsala med tåg. De tar bussen som tar 25 minuter, eftersom busshållplatsen ligger närmare än järnvägsstationen. Vad skulle krävas för att tågtrafiken mel- lan Sala och Uppsala skulle bli mer attraktiv? – Tre nya mötesspår vid Heby, Vittinge och Ålandsdal. Det skulle möjliggöra tätare trafik, som eventuellt skulle kunna ersätta busstrafiken. Men då talar vi om en investering på 200–250 miljoner. Man kan fråga sig om det är där pengarna gör störst nytta, säger Eje Larsson. Text: Kristin Wester 7 att förbereda mitt jobb när reser. När jag åker på semester åker jag ofta buss. Då slipper jag tänka på parkering. göran asterberg, falun – Jag åker mest tåg och tycker det är bra när det fungerar, men nu var mitt tåg till Falun inställt så jag fick ta en taxi istället. Att åka tåg är trevligt och tågen har bra standard, tycker jag. katarina sjuls, västerås – Jag åker mycket tåg i och med att jag jobbar en del i Stockholm. Tåg är perfekt när man vill åka snabbt och det är charmigt med dubbeldäckarna. Bil är bekvämt när man vill åka från dörr till dörr, men kanske inte det mest miljövänliga alternativet. Om ett par år flyttar mitt företag till Stockholm så då kommer jag att pendla varje dag. göte bergqvist, uppsala – Jag åker mycket buss in till stan eftersom jag bor lite utanför Uppsala. Visserligen är det bekvämt med bil, men det är ofta svårt att parkera och då är bussen smidigare. Jag tycker det fungerar bra att åka buss. Text och bild: Pauline Diurson och Sofia Hellsten
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16