Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Det
vi har byggt i år kommer att skapa värde för generationer framåt
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Följ
med på stadsvandring i Einars fotspår på Södermalm
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Söde
rdepån och Persikan bidrar till en blandad och levande stadsdel
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Utem
iljögruppen får människor, växter och bin att trivas
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”För
oss är det som en helt ny värld – superproffsigt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Tryg
ghetsarbete – en ren självklarhet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”All
t handlar om balans – miljömässigt, socialt och ekonomiskt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Spet
sforskning och innovation för hållbara bostäder
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Batt
eriforskning för affärs- och klimatnytta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Loks
tallarna: Attraktiva bostäder i life science-miljö
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Klim
atarbete från grunden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Ekon
omin 2021 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Håll
barhetsredovisning 2021
s kompetens och våra projekt, och vi hanterar ris
ken att inte möta denna förväntan genom att arbeta aktivt för att utveckla oss på området och nå ännu längre. FÖRVALTNINGSKUNDER. Förväntan på hållbara tjänster och produkter ökar bland våra förvaltningskunder. Det är en möjlighet men också en risk om vi inte är lyhörda för vad våra kunder ser som relevanta tjänster från oss. Vi kan idag erbjuda fastighetsägare ett antal hållbarhetsrelaterade tjänster som en del av förvaltningsuppdragen, till exempel energiutredningar och åtgärder. Parallellt kommer vi att intensifiera arbetet med att proaktivt utveckla vårt erbjudande i syfte att möta ökad efterfrågan baserad på växande krav och behov med anknytning till miljö- och klimatfrågorna. Klimat och energi KLIMATFÖRÄNDRINGAR. Konsekvenserna av klimatförändringarna är en ökande samhällsrisk. De tydligaste riskerna är ökande och extrema temperaturer samt förändrade nederbördsmönster och skyfall. Som fastighetsägare i Stockholmregionen är risken relevant för Einar Mattsson. I slutet av 2021 påbörjade vi ett strukturerat arbete för att analysera och hantera denna risk, vilket fortsätter under 2022. ENERGIFRÅGAN. Energieffektivisering är en central fråga för hållbar ekonomi, minskad klimatpåverkan och nöjda hyresgäster. Krav och ambitioner ökar i vår omvärld, och även inom bolaget. En risk är att vi inte lyckas med vårt åtagande i den omfattning och tempo som vi planerar för. Pandemin är en faktor som kan fördröja eller begränsa takten i åtgärder och projekt. Det finns även en utmaning i att knyta upp kompetens inom energi effektivisering i leverantörsleden. Dessa risker i kombination med en målbild av långtgående energieffektivisering i högt tempo är en utmaning vi behöver hantera. Främst hanteras dessa risker inom ramen för vår energistrategi. Som stöd för strategin finns planerade åtgärder och intern kompetens i frågorna under ledning av vår avdelning för energi och teknik. KLIMATPÅVERKAN AV BYGGNATION. Den första januari 2022 trädde en ny lagstiftning om klimatdeklarationer vid uppförande av nya byggnader i kraft. Det är en snabb utveckling som sker inom detta område och den behöver fortsätta i hög takt. En risk är att inte möta förväntningarna på branschen att minska sitt klimatavtryck. Einar Mattsson hanterar risken genom att prioritera området i de uppdaterade klimatmålen samt i pågående utvecklingsarbete för minskad klimatpåverkan från byggnation. Trygghet Många, även hyresgäster och medarbetare hos Einar Mattsson, kan påverkas och uppleva otrygghet mot bakgrund av ökat våld och incidenter i delar av Storstockholm. Så långt det är möjligt för oss som fastighetsägare kommer vi fortsätta att arbeta enträget och långsiktigt för att stärka tryggheten i bostadsområdena. För att hantera risken för sämre upplevelse av trygghet genomför vi trygghetsskapande åtgärder och aktiviteter på eget initiativ eller genom stöd och samarbeten i de områden vi verkar. Vi arbetar också aktivt för att hantera och minska riskerna för de med arbetare som arbetar i områden där oron har ökat. Etik, korruption och brottslighet Vår bransch är föremål för affärsetiska risker såsom mutor och risker med illegal arbetskraft, vilket uppmärksammats mycket under året i media. Kriminalitet och fusk med arbetsmiljö och ersättning till anställda är en av de främsta riskerna att motverka inom byggbranschen. I grunden handlar det om mänskliga rättig heter och vi har under lång tid jobbat metodiskt för att minimera dessa risker. Olyckor ARBETSPLATSER. Det finns en hög medveten het i branschen om risken för arbetsplatsolyckor och det är en av de högst prioriterade riskerna för koncernen. Risk för olyckor finns även inom vårt förvaltningsuppdrag där arbetsplatsen kan motsvara ett relativt stort område i staden. SKADOR I FASTIGHETER. Även väl underhållna fastigheter kan drabbas av oförutsedda problem som till exempel vattenläckage. Problem som dessa kan ha betydande påverkan för hyresgästerna. Vi möter denna risk med en väl fungerande organisation med kunskap och erfarenhet av förvaltning och effektiv hantering av incidenter. På så sätt minskar vi skadan på fastigheten och påverkan på hyresgäster, samt eventuell negativ miljöpåverkan. UTSLÄPP. I en byggverksamhet finns det risker för läckage och utsläpp med negativ påverkan på arbetsplatsen och miljön. Utsläpp av bränsle eller olja från fordon och maskiner är exempel på sådana incidenter. Vi hanterar risken genom förebyggande arbete, och om olyckan är framme, rutiner för avhjälpande åtgärder på våra byggarbetsplatser. Kris I händelse av kris finns en rutin för hur man larmar, en krispolicy och en krishanteringsplan som är beslutad av Einar Mattssons koncern ledning. Chefsledet har ett särskilt ansvar för att tillse att alla medarbetare har kunskap om hur de i första hand ska larma om en potentiell kris, och hur de ska agera när och om en kris uppstår. De beslutade dokumenten är tillgängliga för alla medarbetare. Policy och rutiner är testade och justeras årligen för att fungera i praktiken när omvärlden förändras. Vår förvaltningsverksamhet och byggverksamhet har dessutom rutiner för hantering av incidenter och olyckor i verksamheten. Vill du veta mer? På följande sidor finns information med anknytning till vår risk- och möjlighetskartläggning: Miljömässig hållbarhet sid 54 Social hållbarhet Arbetsmiljö Ekonomisk hållbarhet sid 58 sid 60 sid 62 // Samarbeten för utveckling EINAR MATTSSON är medlem i ett flertal organisationer. För att kunna lösa komplicerade utmaningar finns det ett stort värde i samarbeten, dialog och utbyte av kunskap. • Bebo • Bofrämjandet • Byggbranschens säkerhetspark Arlanda • Byggföretagen • Byggvarubedömningen • Fastighetsägarna i Järva • Fastighetsägarna i Stockholm • Hagastadens fastighetsägare • HS30 • Rågsveds fastighetsägare • Samling för Solel • Skarpnäcks fastighetsägare • SNS • Stockholms Byggmästareförening • Stockholms Handelskammare • Svenskt Näringsliv • Sweden Green Building Council 65
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Fast
ighetsbestånd och projektportfölj
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”Vik
tigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt”