Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Om E
inar Mattsson
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Det
vi har byggt i år kommer att skapa värde för generationer framåt
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Året
i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Följ
med på stadsvandring i Einars fotspår på Södermalm
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Söde
rdepån och Persikan bidrar till en blandad och levande stadsdel
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Utem
iljögruppen får människor, växter och bin att trivas
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”För
oss är det som en helt ny värld – superproffsigt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Tryg
ghetsarbete – en ren självklarhet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”All
t handlar om balans – miljömässigt, socialt och ekonomiskt”
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Spet
sforskning och innovation för hållbara bostäder
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Batt
eriforskning för affärs- och klimatnytta
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Loks
tallarna: Attraktiva bostäder i life science-miljö
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Klim
atarbete från grunden
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Ekon
omin 2021 i korthet
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Håll
barhetsredovisning 2021
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 Fast
ighetsbestånd och projektportfölj
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2021 ”Vik
tigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt” FASTIGHETSBESTÅND & PROJEKTPORTFÖLJ »Viktigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt« I nästan två år brottades vi med en pandemi. Nu utmanas vi av klimatförändringarna. Samtidigt har många människor fått en ny syn på sitt boende när distansarbetet blivit det nya normala. Vad tänker koncernens fastighetschef om året som gick och åren vi har framför oss? Möt Martin Fors. ”MYCKET HAR FÖRÄNDRATS I GRUNDEN de senaste två åren. Vi trodde nog alla att pandemin skulle gå över snabbt och att livet skulle återgå till det normala. I stället blev det tvärt om och jag är rätt säker på att de beteendeförändringar som fått kommer att fortsätta prägla oss. Exempelvis har distansarbete i olika former kommit för att stanna”. Reflektionen kommer från Martin Fors, fastighetschef och ansvarig för Einar Mattssonsfärens fastighetsbestånd. ”Som fastighetsägare såg vi tidigt tendenser till ökad efterfrågan på större lägenheter och på boende i ytterstadsområden. Tendensen har förstärkts under 2021 och allt talar för att behovet av bostäder med plats för både trivsel och hemarbete växer. För många har livspusslet blivit betydligt 74 enklare när de inte längre behöver resa till och från jobbet varje dag. För ett år sedan spekulerade jag i om vi är på väg mot framtidsvisionen om 15-minutersstaden, där allt vi behöver i vardagen finns inom 15 minuters cykelavstånd från hemmet. Nu är visionen på väg att bli verklighet. Framtiden kommer inte i morgon, den är redan här”, konstaterar Martin. Återigen ett bra förvaltningsår Corona-pandemin präglade även 2021 och tack vare att nya arbetssätt och rutiner redan fanns på plats blev förvaltningsåret återigen bra. ”När jag ser tillbaka på 2021 har vi inte tappat något väsentligt. Vi förhöll oss till läget och hanterade alla grundläggande hyresgästbehov på ett bra sätt – till exempel felanmälningsärenden, in- och avflyttning, nödvändiga reparationer och underhåll. I praktiken skötte vi vår leverans på ett nästan normalt sätt. Vissa nya delar som vi införde på grund av pandemin, som avtalssignering och tidsbokningar på distans, har mött stor uppskattning. Faktum är att pandemin har fungerat som en katalysator för nya och i flera fall bättre arbetssätt”. ”Vår årliga hyresgästundersökning visade på ett marginellt lägre betyg än föregående år, då vi slog rekord. Men det är ändå riktigt bra - vårt näst bästa resultat sedan 2014 då vi började mäta med AktivBo. Sedan ska man också komma ihåg att det finns en eftersläpning i mätvärdena – de härrör egentligen från 2020, det första pandemiåret. En gissning är att hyresgästupplevelsen påverkas när människor hänvisas till att vistas mycket mer i och omkring sina bostäder på grund omständigheter de inte själva råder över. En dröm vore att mäta kundupplevelsen i våra fastigheter kontinuerligt och inte bara en gång om året. Där har vi mycket att lära av exempelvis e-handeln”, tillägger Martin. Flera framtidsprojekt samtidigt Långsiktighet och kvalitet är grundpelare för Einar Mattsson. Det gäller såväl i genomgripande ROT-projekt som i andra typer av renoveringar, små som stora. ”Första etappen i ROT-projektet i kvarteret Bergsgruvan startade 2021 och löpte vidare som planerat under 2022. Nästa etapp startar i år 2022. Under året drog vi även igång förberedelserna för renoveringen av kvarteret Luxlampan 5, helt enligt plan. I två av våra yttre områden, Hjulsta och kvarteret Åvinge, gick utemiljögruppen i mål med jättefina gårdsprojekt som uppskattas stort av hyresgästerna. Ännu ett steg för trivsel, trygghet och tillgänglighet i våra områden”. Minskad energianvändning och hållbar avfallshantering är viktiga delar av koncernens klimatarbete. 2021 startades två projekt som skapar mervärden i hyresgästernas vardag och bjuder in till gemensamt ansvarstagande. ”Vi har startat en systematisk genomgång av alla tvättstugor, 132 stycken. Bland annat har vi bytt ut alla maskiner som nått sin tekniska livslängd. Både hyresgästen s