Tidningen Energi 1
Nyheter utrikes Polen: Elmarknaden i Europa behöv
er omvandlas ELMARKNAD För att säkra systemets stabilitet och stoppa ökningen av energikostnaderna för slutanvändarna är det nödvändigt att omforma den nuvarande elmarknaden. Det är slutsatserna från den polska kraftnätsmyndigheten PSE:s färska och mycket läsvärda rapport Den europeiska elmarknaden – en diagnos. – Det pågår en debatt om elmarknadsdesignen i Europa, och den speglar de viktigaste konflikterna inom elindustrin, menar Eryk Kłossowski, vd för PSE, Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Skiljelinjerna går mellan parter som driver argumentet att Europas elmarknadsprojekt förblir geografiska budgivningszoner eller områden inom vilka priserna på el, reserver och tillhörande tjänster bestäms. – Den pågående tekniska omvandlingen av elsystemet, och trenden med mindre produktionsenheter spridda över elsystemet och ökad efterfrågeflexibilitet, gör det uppenbart, att en sådan prisbaserad avsändningskoordinering kommer att vara grundläggande. Under nuvarande förhållanden har marknaden för elanvändning redan svårigheter att tillhandahålla långsiktiga investeringssignaler. Fel fokus – Det är olyckligt att den nya lagstiftningen, som för närvarande diskuteras i Europa, inte klarar av denna fråga utan istället fokuserar på att lösa gårdagens problem. Istället för att korrigera prisbildningen och säkerställa samstämmighet av incitament för alla aktörer i hela marknadssegmenten, fokuserar beslutsfattare på att öka gränsöverskridande kapacitet, även utanför den fysiska nätförmågan. Det skulle vara mycket effektivare att behandla orsakerna till problemet, inte symptomen, säger Eryk Kłossowski. – PSE är övertygade om att en förbättrad och mer lokaliserad marknadsdesign kan bidra till att nå alla mål som den europeiska energipolitiken vill uppnå! Med denna förnämliga – och provokativa – rapport under armen kommer myndigheten nu att initiera en viktig Läs mer … rapporten finns att ladda ned på www. pse.pl diskussion i Bryssel under det österrikiska ordförandeskapet. Det ligger nämligen mycket i vad de säger, berättar en svensk expert för Tidningen Energi: Den provokativa rapporten ”Den Europeiska elmarknaden – en diagnos” väntas initiera en viktig diskussion i Brysel. ”Det skulle vara mycket effektivare att behandla orsakerna till problemet, inte symptomen” Fungera optimalt – Varför ska ett land, eller en region, dra ett större lass, och kanske utsätta sig för större risker gällande driftsäkerhet och kostnader, bara för att det är bra för hela EU? Tvärt om, men analogt, kan man ställa frågan: – Varför skulle inte ett lokalnät i Sverige med mycket vindkraft inte utnyttjas hårt, så att ett närliggande stadsnät utan vindkraft kan dra nytta av den produktionen? Det gäller att hitta en fördelningspolitik (prissättnings-/ersättningsmodell) som fungerar optimalt. BENGT MAGNUSSON Höjda ambitioner i ny energilagstiftning JURIDIK EU tog en rad viktiga beslut kring energilagstiftningen i juni, bland annat så höjdes ambitionerna kring förnybar energi. Ministerrådet och EU-parlamentet kom överens om förnybartdirektivet den 13 juni och den 19 juni om energieffektivisering samt styrningssystemet (Governance) av dessa två lagstiftningsförslag. 20 Tidningen ENERGI Nr 5 2018 I förhandlingarna bestämdes ett mål på 32,5 procent förnybar elproduktion till 2030 på EU-nivå. För energieffektivisering är målet 32,5 procent 2030 med möjlighet till omförhandling 2023. Energieffektiviserings målet är icke-bindande medan förnybartmålet är bindande på EU-nivå. I förnybartdirektivet beslutades också om vissa ekonomiska lättnader för hushåll som vill installera solceller, om anläggningen är max 25 kW. För värme- och kylmålet har parterna nu enats kring 1,3 procent årlig ökning av förnybar energi. Det gäller för de länder som inte i likhet med Sverige har höga andelar förnybar energi i värmeproduktionen. Lagförslagen ska godkännas i EU-parlamentets plenum och av energiministrarna i minister rådet. Styrningssystemet gäller sedan direkt, medan lagarna om energieffektivisering och förnybart behöver en period på omkring två år för att implementeras i nationell lagstiftning. – För bara några månader sedan var det få som trodde att rådet skulle gå med på att höja ambitionen för förnybart till 32 procent, ett tecken bland annat på hur konkurrenskraftig vindoch solenergi har blivit på kort tid, säger Daniel Wennick på Energiföretagen Sveriges Bryssel kontor. BENGT MAGNUSSON