Tidningen Energi 1
Billigare drift ledde till seriespel Bellevuestad
ion är en av de kunder har ett komfortavtal med Mälarenergi och för dem har avtalet med Mälarenergi sänkt energikostnaderna rejält. Nu rekommenderar bolagets vd andra idrottshallar att göra samma sak. TEXT MARIE KOFOD-HANSEN FOTO LASSE FREDRIKSSON Det som gjort affären möjlighet är Mälarenergis omvandling från att vara ett företag som jobbar med infrastruktur till att bli ett infraservice bolag. – Om vi tar fasta på att sälja så många kilowattimmar som möjligt, är vi snart borta. Vi måste erbjuda ett helhets koncept, säger Niklas Gunnar, vd på Mälarenergi. Redan 2013 började diskussionerna på Mälarenergi om hur de som energibolag skulle kunna anpassa sig till kundernas nya krav. Frågan om vad som är i kundens fokus kom upp. – Kunden vill ha hög tillgänglighet, ett schysst pris och en produkt som inte skadar miljön, men det räcker inte. Vi måste kunna se vad som ligger i kundens fokus förutom Niklas Gunnar. de basala behoven av värme och el. Tanken kom upp att erbjuda en helhetslösning utifrån kundens fokus! Säger Niklas Gunnar. En helhetslösning i form av ett komfortavtal togs fram och idag har flera industrier och bostadsrättsföreningar detta slags avtal. – Det sitter ofta lekmän i bostadsrättsföreningars styrelser. Kompetensen för att inleda en energieffektivisering finns inte, men det finns ofta ett kapital avsatt för att göra det. Då kan vi på Mälarenergi hjälpa till. Föreningen får en komplett offert, de kan till och med få solceller installerade om de vill! Behövde sänka kostnaderna En annan typ av kunder är idrottsanläggningar och däribland finns Bellevue. Anläggningen öppnade 1975 och har byggts ut och förnyats flera gånger under åren. Idag består den av tre hallar för gymnastik och övriga bollsporter, ett gym, fyra squashbanor, sex tennisbanor, 15 badmintonbanor, två paddelbanor, två bordtennisbord och 20 bowlingbanor, ett café och en liten affär. Anläggningen används också till mässor och utställningar. I december 2014 inledde Bellevue en dialog med Mälarenergi om energieffektivisering av fastigheten. De höga energikostnaderna hade fått styrelsen på Bellevue att vilja konvertera fastigheten till bergvärme. Den långa investeringstiden på 10 år avskräckte dock och de kontaktade därför Mälarenergi, som föreslog med ett komfortavtal utifrån en energibesiktning. – Bellevues ledning kom till oss och berättade om sin höga energinota, vi bad om en chans till och det fick vi, berättar Niklas Gunnar. Under våren 2015 genomfördes en energikartläggning på uppdrag av Mälarenergi. Den omfattade tekniska installationer av värme, ventilation, kyla och belysning och Nr 5 2018 Tidningen ENERGI 57