Svenska Solelmässan 1
SOLELMÄSSAN Svensk solel – en framgångssaga text:
JessiCa neJman Svenska Solelmässan anordnas årligen av Energikontoret i Mälardalen och Stuns Energi i samarbete med Uppsala kommun och Svensk Solenergi. Dörrarna öppnades för första gången 2014 och på bara två år har mässat gått från att vara en nykomling till en av Sveriges främsta mötesplatser för solenergi och ny miljöteknik riktat till energi- och fastighetsbranschen. Mingelbild från Svenska Solelmässan 2015. Foto: Hans Nyhlén V arje år sedan 2014 samlas Sveriges ledande företag inom solel och angränsande tekniker samt fastighetsägare och beslutsfattare i Uppsala på Svenska Solelmässan. På plats kan besökare möta utställare, bygga relationer med aktörer i branschen samt ta del av ett fullspäckat seminarieprogram. En av nyheterna för i år är Green Innovation Standup - korta presentationer av den senaste miljötekniken. Behovet av en mötesplats – När Svenska Solelmässan startade 2014 var den svenska solelbranschen i kraftig tillväxt. Tekniken upplevdes dock som relativt ny för 12 SOLELMÄSSAN 2016 många köpare vid den tidpunkten, säger Simon Strandberg från Stuns Energi. Fastighetsbranschen står för den största delen av installerad solel i Sverige men utvecklingen har begränsats av ett komplicerat system och många frågor: Vilka leverantörer ska man kontakta? Vilka leverantörer kan man lita på? Visionen med Svenska Solelmässan är att skapa den självklara mötesplatsen för nya produkter och tjänster i framtidens energisystem. En plats där leverantörer och kunder kan mötas. – Det var och är tydligt att den här mötesplatsen behövs, berättar Sofie Orvestedt från Energikontoret i Mälardalen. En viktig aspekt som Sofie Orvestedt från Energikontoret i Mälardalen, projektledare för Svenska Solelmässan. Foto: enerGikontoret