Energigas 1
I korthet Biogas och HVO ny kombo Kalmar blir den
första kommunen i landet som kör fossilfria transporter med en bil som kombinerar biogas med biodiesel, skriver Dagens Kalmar. Kommunen har en ny transportbil som kan köras på båda bränslena. Ursprungligen hade bilen en dieselmotor men har nu byggts om med en helt ny teknik för att även kunna gå på biogas i kombination med biodieseln HVO. Mer avfall till Linköping Tekniska verken tar över Norrköpingsbornas matavfall för produktion av biogas och biogödsel i anläggningen i Linköping. Totalt handlar det om cirka 6 100 ton avfall per år, från både hushåll och verksamheter, som ska tas omhand, enligt Tekniska verken. Avtalet gäller till sista augusti 2024. Mer pengar till klimatbonus Pengarna för årets klimatbonus har redan tagit slut och ut - betalningarna stoppades i augusti. Nu föreslår rege ringen i höständringsbud geten för 2021 att klimatbonusen fylls på med 1,9 miljarder kronor redan i år. Nästa år räknar regeringen med att ytter ligare 550 miljoner kronor kommer att behövas. Bonusen kan fås om man köper en bil med låga koldioxidutsläpp och behåller den i minst sex månader. För gasbilar är klimatbonusen 10 000 kronor. Fler tunga gaslastbilar Antal i Sverige 2020: 1181 1000 1250 750 500 250 0 2004 2010 2015 2019 Källa: Energigas Sverige Grön vätgas ska värma stål i Hofors Stålföretaget Ovako i Hofors går över till grön vätgas i uppvärmningsugnarna. I slutet av nästa år ska en elektrolysanläggning på 17 megawatt stå klar. Överskottet kan säljas som fordonsbränsle. Enligt Ovako är företaget först i världen med att värma stål med vätgas inför valsningen. Förra året genomfördes lyckade försök med att ersätta gasol och syrgas med vätgas och syrgas i en av stålverkets ugnar. Nu tar företaget nästa steg och bygger en elektrolysanläggning för tillverkning av grön vätgas. I slutet av nästa år ska den producera 3 500 kubikmeter vätgas per timme, under förutsättning att nödvändiga tillstånd kommer på plats. Fortsatta planer på vätgasfabrik Lysekil. Preem och Vattenfall går vidare med sina planer på att bygga en stor vätgasfabrik i Lysekil för att kunna öka produktionen av förnybara drivmedel. En förstudie som gjorts under våren visar att det finns mycket goda förutsättningar att producera fossilfri vätgas genom elektrolys, där vatten spjälkas till väte och syre med hjälp av fossilfri el. Vätgasen ska användas för att producera biobränslen i stor skala vid Preems raffinaderi i Lysekil. Målet är 5 miljoner kubikmeter biobränslen 2030. Enligt Preem kan utsläppen av koldioxid minska med minst 80 procent för vätgas som produceras fossilfritt i stället för med fossila råvaror. Arbetet går nu vidare med att utreda en första elektrolys anläggning på 50 megawatt. 10 ENERGIGAS NR 3 2021 Fossilfritt stål. FOTO: OLA RITZÉN Projektet på totalt 180 miljoner kronor har fått 71 miljoner i stöd av Energimyndigheten och genomförs i samarbete med lastbilstillverkaren Volvo, den nystartade svenska ståltillverkaren H2GS, Hitachi ABB Power Grids Sverige samt norska Nel. Minskade utsläpp Med övergången till vätgas räknar Ovako med att minska koldioxidutsläppen i Hofors med 50 procent. Eftersom behovet av syrgas är större än vätgas vid ståltillverkningen kommer elektrolysörerna ge ett överskott av vätgas som ska kunna användas för tankning av vätgasfordon, och en tankstation för vätgas planeras i anslutning till vätgasanläggningen. Stötta elnätet Andra delar i projektet är att utnyttja spillvärmen från elektrolysörerna i fjärrvärmenätet samt att undersöka hur vätgasproduktionen kan användas för att stötta elnätet. Om projektet faller väl ut finns planer på att införa samma teknik på ytterligare fyra av Ovakos enheter i Sverige samt en i Finland. MARIE ALPMAN Första internationella biogasbussen Flixbus blir först i Sverige med att köra långdistanstrafik på biogas. Stockholm–Oslo. Den första inter nationella långdistansbussen som kör på flytande biogas har börja trafikera rutten Stockholm–Oslo. Bakom satsningen står Scania, bussopera tören Flixbus och gasleverantören Gasum. FOTO: FLIXBUS Med biogas i tanken minskar klimatpåverkan och bidrar till fossilfria transporter mellan de båda nordiska huvudstäderna. Bussen har delfinansierats med stöd från Energimyndigheten via projektet Drive LBG.