Energigas 1
Tankstationer: Befintliga Planerade ”Det betyder
mycket att stora industriföretag säger att de vill satsa på vätgas. De fungerar som lokomotiv för utvecklingen. ” Umeå Norska Hynion har nyligen tagit över driften av vätgastankstationen på Arlanda norr om Stockholm. Trondheim Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekreterare, Norsk hydrogenforum Dombås Nord-Österdal Lärdal Geilo Sandviken Hvam Alna Oslo V Hövik Vestfold Porsgrunn Agder Uddevalla Göteborg Markaryd Herning Århus DA NMA R K Esbjerg Kolding Korsör KÖPENHAMN Trelleborg Nordisk vätgastriangel Nordic Hydrogen Corridor (NHC) är en satsning som ska knyta ihop de nordiska huvudstäderna med ett antal vätgastankstationer. Projektet delfinansieras av EU och gäller bränslecellsfordon samt produktion och distribution av grön vätgas. Svenska orter som är aktuella är Trelleborg, Markaryd, Uddevalla och Linköping. Grafik: Bengt Salomonson Källa: Norsk hydrogenforum ENERGIGAS NR 3 2021 13 Mariestad OSLO Arlanda Vestby STOCKHOLM Linköping S V E R I G E NO R G E De norska planerna inkluderar både grön vätgas, som tillverkas genom elektrolys med förnybar energi, och blå vätgas som tillverkas på traditionellt sätt genom ång reformering av naturgas men där koldioxiden som frigörs fångas in och lagras permanent. Pilotprojekt pågår inom blå vätgas och i jätteprojektet Longship ska koldioxid lagras under havsbotten utanför den norska kusten. Ingebjørg Telnes Wilhelmsen välkomnar färdplanen. – Det är väldigt positivt att regeringen pekar på att Norge har goda förutsättningar att lyckas inom vätgas, säger hon. – Men med tanke på alla de planer som finns inom branschen hade vi önskat ännu högre ambitioner. Stöd till vätgassatsningar I statsbudgeten för 2021 öronmärktes 100 miljoner för utveckling av infrastruktur och marknader för vätgas. I våras kom ytterligare 85 miljoner samt 15 miljoner till ett nytt forskningscentrum för miljöanpassad energi inom vätgas och ammoniak. Totalt gick 770 miljoner norska kronor till projekt inom vätgas förra året. – Här räknar vi med att det kommer att bli betydligt mer under de närmaste åren. Det behövs om alla planer ska kunna bli verkligh et, säger Ingebjørg Telnes Wilhelmsen. Hon hoppas också på mer fokus på tunga landtransporter. – Det är en svaghet i färdplanen. Det vi hör från politiskt håll är att det råder en osäkerhet ›