Energigas 1
Infrastruktur ”Vi har drivit vätgasstationer i me
r än 15 år utan allvarliga händelser och har stort fokus på säkerhet och övervakning med detektorer som direkt upptäcker om en tank skulle börja läcka. ” Ulf Hafseld, vd för Hynion › om när de stora lastbilsproducenterna kan leverera i större skala. Vi jobbar därför med att informera om de lastbilar som finns på marknaden från exempelvis Hyundai och som nu rullar ut i Schweiz. Utbyggnad av vätgasstationer Norge har i dagsläget tre tankstationer för vätgas i drift, en fjärde ska öppna i september. Olyckan 2019, då en Uno-x-station för vätgas utanför Oslo exploderade, blev ett rejält bakslag både för försäljningen av vätgasbilar och för utbyggnaden av vätgastankstationer. Nu är dock bilden på väg att förändras. Ett samarbete mellan danska Everfuel, Toyota Norge och taxiopera tören Cabonline ska resultera i att upp till 100 vätgasdrivna taxibilar rullar på Oslos gator i slutet av nästa år. Everfuel kommer även att bygga ett nätverk av tankstationer och öppnade sin första norska vätgastankstation i Oslo under sommaren. Ytterligare en ska öppnas i Bergen i höst. Tillsammans med drivmedelsbolaget OKQ8 planeras även ett tiotal vätgasstationer i Sverige till 2024. Ett annat företag som satsar på vätgasstationer är Hynion som planerar ett nätverk med åtta vätgasstationer i Norge och Sverige till nästa år. Till 2025 ska det utvidgas till 30 stationer och inkludera även Danmark och Tyskland. Än så länge har Hynion två stationer i drift: En utanför Oslo och sedan den 1 augusti den vid Arlanda flygplats som tidigare ägdes av Linde. Hynion äger även vätgasstationen i Göteborg som varit stängd en längre tid. Arbete pågår för att den ska kunna öppna igen. – Det blir så snart vi kan, men arbetet har försenats av corona och vi väntar på godkännande från myndigheterna, säger Hynions vd Ulf Hafseld. Viktigt säkerhetsarbete Även en station i norska Porsgrunn förbereds för att öppnas på nytt. Säkerhetsarbete är viktigt. 14 ENERGIGAS NR 3 2021 Expansion. Norska Hynion planerar ett nätverk av åtta vätgasstationer i Norge och Sverige till nästa år. Till 2025 ska det vara 30 stationer och inkludera Danmark och Tyskland, enligt företagets vd Ulf Hafseld. – Vi har drivit vätgasstationer i mer än 15 år utan allvarliga händelser och har stort fokus på säkerhet och övervakning med detektorer som direkt upptäcker om en tank skulle börja läcka, säger Ulf Hafseld. Inom Energigas Sverige pågår ett arbete med att ta fram säkerhetsanvisningar för vätgastankstationer. Arbetet sker i en bred arbetsgrupp i samverkan med Vätgas Sverige och med deltagare från både Sverige och Norge. – Vätgasen skiljer sig på flera sätt från våra traditionella energigaser, som biogas, naturgas och gasol – bland annat genom ett bredare brännbarhetsområde och att den är mer lättantändlig. Därför kan man inte tillämpa våra nuvarande anvisningar för metantankstationer, säger Ben Bock, chef för säkerhet och teknik på Energigas Sverige. Anvisningarna ska publiceras under 2022. Nordisk vätgaskorridor Utöver stationerna i Göteborg och vid Arlanda flygplats finns vätgasstationer i Mariestad, Umeå och Sandviken. Ytterligare åtta planeras inom projektet Nordic Hydrogen Corridor, NHC, som delfinansieras av EU och leds av branschorganisationen Vätgas Sverige. Efter förseningar på grund av pandemin FOTO: HYNION samt en omdefiniering av projektet efter att Linde drog sig ur är arbetet i full gång berättar projektledaren Pawel Seremak. – Fyra orter har hittills uttalat sitt intresse för NHC och fler väntas under hösten, säger han. Många vill vara med Linköping är den senaste i raden. Sedan tidigare jobbar Trelleborg, Markaryd och Uddevalla med fördjupade analyser som ska kunna leda fram till konkreta investeringsbeslut. – Intresset är stort, men det finns även hinder på vägen, säger Pawel Seremark. – Det finns en oro för långa tillståndsprocesser. Det gäller också att balansera utbud och efterfrågan. Ingen vill äga en bränslecellsbil när det saknas möjlighet att tanka vätgas, samtidigt som investeringen i tankstationer medför en stor risk. Utöver de åtta tankstationerna i triangeln Stockholm, Köpenhamn, Oslo innehåller projektet även produktion av vätgas samt bidrag för 100 vätgasfordon. Budgeten är på totalt 200 miljoner kronor och förutom Vätgas Sverige deltar Toyota, Hyundai, Everfuel och Statkraft. MARIE ALPMAN