Energigas 1
Profilen NAMN: MARCUS RISBERG ÅLDER: 46 ÅR FAMILJ
: HUSTRUN TINA, BARNEN ALICIA, 17 ÅR, ALEX, 14 ÅR, OCH MELINE, 13 ÅR. BOR: LÄGENHET PÅ ÖSTERMALM I STOCKHOLM OCH VINDSVÅNING I CENTRALA VISBY. BAKGRUND: FÖDD I HELSINGFORS, UPPVUXEN PÅ ÅLAND. LÄST JURIDIK VID STOCKHOLMS UNIVERSITET. HAR JOBBAT MED FINANSFRÅGOR OCH IT- OCH TELEKOM PÅ SILJA LINE, NOKIA OCH MICROSOFT. JOBBADE PÅ TALLINK SILJA I SJU ÅR, VARAV SEX SOM VD. PÅ NATTDUKSBORDET: MYCKET JOBBRELATERAD FACKLITTERATUR. TYCKER OM JOHN GRISHAM OCH TOM CLANCY. ”MEN JUST NU – OCH DET ÄR LITE GENANT – LIGGER MURARENS SON AV ANDERS WIKLÖF, EN SJÄLVBIOGRAFI AV ÅLANDS RIKASTE MAN, DÄR”. AKTUELL: NYBLIVEN VD FÖR DESTINATION GOTLAND. Han styr mot en grönare färjetrafik Marcus Risberg, ny vd på Destination Gotland, har bytt en ö mot en annan. Den nya basen är Gotland och uppgiften är att lotsa färjeföretaget in i en hållbar framtid med sjunkande klimat avtryck. – Vi vet i dagsläget inte hur teknikutvecklingen kommer att se ut, och när de olika teknikskiftena sker. Vi vill att det ska gå fort, därför säger vi senast 2030 och senast 2045. Men ambitionen är att det ska gå ännu snabbare. Text: Anna Wahlgren Foto: Daniel Roos S ommarjobbet på Silja Line i Mariehamn är grunden till allt. Den då 17-årige Marcus Risberg sålde biljetter och checkade in resenärer. Han kände sig omedelbart hemma i färjemiljön. När han några år senare pluggade juridik i Stockholm jobbade han extra med att checka in resenärer i Värtahamnen. Under sista studie året fick han fast jobb på Silja Line och sedan dess har han varit sjöfartsbranschen 18 ENERGIGAS NR 3 2021 trogen med några få avbrott, innan längtan efter upplevelser och fartyg blev för stor. Så var han tillbaka – den här gången på Tallink Silja. Efter sex år som vd blev han headhuntad till Destina tion Gotland. Tagen på sängen Marcus Risberg trivdes på Tallink Silja och var egentligen inte ute efter ett nytt jobb. När han erbjöds tjänsten blev han tagen på sängen. – Under förra hösten växte beslutet fram, jag kände att det här var för mig. Destination Gotland är ett välskött bolag, som dessutom har ett samhällsnyttigt uppdrag. Men det var Destination Gotlands konkreta och målmedvetna planer rent hållbarhetsmässigt som avgjorde karriärbytet. Marcus Risberg vill jobba ”i framtiden”. Två gasdrivna fartyg Klimatarbetet består av många olika element, men det klart viktigaste har varit investeringen i de två nya fartygen – M/S Gotland och M/S Visborg – som körs på flytande naturgas, och – sedan i våras – en inblandning av tio procent biogas. – Det är den högsta siffra vi känner till för något rederi i världen, och det betyder jättemycket för vårt klimatarbete. Men vi måste successivt öka inblandningen, även om allt beror på tillgång och prisbild. Klimatlagen är grunden i klimatarbetet, men företaget har också en egen klimatfärdplan med olika klimatmål. Den uttalade ›